Ga direct naar de filters Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Actueel

  1. Telefonische hulp bij aangifte: “Ik moet het vertrouwen van burgers winnen”

    De Belastingdienst vindt het belangrijk dat de aangifte zo eenvoudig mogelijk is. Maar het invullen van de aangifte inkomstenbelasting is niet voor iedereen makkelijk. Theunis Linthof is één van de belastingdienstmedewerkers die mensen helpt met...

    Categorie
  2. Belastingdienst informeert burgers over registratie FSV

    handhavingsbeleid

    De Belastingdienst stuurt mensen die in de Fraude Signalering Voorziening (FSV) geregistreerd waren vanaf maart een brief over deze registratie. De verzending gebeurt gefaseerd over enkele maanden, zodat burgers die vragen hebben of inzageverzoeken doen,...

    Categorie
  3. Blog: “Door samen met andere landen kennis te delen, is fraude effectiever te bestrijden”

    Tom Logtens

    Om internationale fraude te bestrijden, werken de fiscale opsporingsdiensten van 5 landen samen in de zogenoemde J5. FIOD-medewerker Tom Logtens leidt de J5-werkgroep ‘Data & Platforms’. In zijn blog vertelt hij over de kracht van...

    Categorieën
  4. Blog: "Een FIOD-zaak begint altijd met een redelijk vermoeden"

    Ik wilde mijn blog eigenlijk niet beginnen met het woord fraude, want dat vind ik zo’n beladen woord. Maar als fraudecoördinator ontkom ik daar niet helemaal aan. Het is mijn hoofdtaak om de verschillende fraudesignalen...

    Categorie
  5. Ondernemers met coronaschuld: verleng bijzonder uitstel

    De Belastingdienst maakt zich zorgen over een groeiende groep van inmiddels bijna 60.000 ondernemers. Zij hebben na afloop van hun uitstelperiode nieuwe betalingsachterstanden opgebouwd en hebben nog niet gevraagd om verlenging van hun uitstel. Daarom...

    Categorie
  6. Blog: “De lat ligt hoog bij de vooraf ingevulde aangifte”

    Voor burgers die aangifte inkomstenbelasting doen, staan in de online aangifte al veel gegevens klaar van onder meer banken, verzekeraars en overheidsorganisaties. Burgers hoeven die gegevens alleen maar goed te controleren en kunnen daardoor makkelijk...

    Categorie
  7. Belastingdienst wil Kamer en ministerie meer signalen werkvloer laten zien

    Uitvoeringsorganisaties presteren over het algemeen goed, staat in het onlangs gepresenteerde parlementaire rapport ‘Klem tussen balie en beleid’. Toch weet zo’n 20 procent van de bevolking zich geen raad met wet- en regelgeving. Dat komt...

    Categorie
  8. Belastingdienst houdt in aangifte rekening met effecten coronacrisis

    Het is weer tijd om aangifte te doen. Meer dan 8 miljoen mensen kunnen vanaf maandag 1 maart aangifte inkomstenbelasting doen over 2020. Voor veel particulieren en ondernemers was 2020 vanwege de coronacrisis een roerig...

    Categorieën
  9. Hoe de Belastingdienst meldingsplicht aanpakt

    Vrouw typt op laptop

    CONSTRUCTIEBESTRIJDING - Intermediairs, zoals belastingadviseurs en advocaten, moeten sinds 1 januari grensoverschrijdende fiscale constructies melden die mogelijk meehelpen aan belastingontwijking. Directeur Jaap Zoon en teamcoördinator Valérie Robbertz van Grote Ondernemingen (GO) vertellen hoe de Belastingdienst...

    Categorie
  10. “Ontwerpen van de online aangifte elk jaar een uitdaging”

    Ontwerper van de online aangifte Remco thuis aan het werk

    9 miljoen burgers kunnen vanaf maandag 1 maart weer aangifte inkomstenbelasting doen via Mijn Belastingdienst of met de aangifte-app. Remco Pihlajamaa is fiscalist bij de Belastingdienst. Hij ontwerpt samen met collega’s de online aangifte. Remco...

    Categorie