Ga direct naar de filters Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Actueel

Het Kennisnetwerk: een community voor helpers

Het Kennisnetwerk is het online platform voor maatschappelijk intermediairs die mensen helpen met de processen van de Belastingdienst, zoals toeslagen en aangiften. Kennis, ervaring en leren in de praktijk komen hier samen. Het platform onderging...

Categorie

Belastingdienst blijft in trek als werkgever

De Belastingdienst is en blijft in trek als werkgever. Vorig jaar solliciteerden bijna 50.000 mensen, een kwart meer dan in 2019. Deze aantrekkingskracht blijkt vooral te liggen in de maatschappelijke relevantie van het werk, de...

Categorie

Blog: “Zó maak ik belasting betalen makkelijker voor ondernemers"

“Een ondernemer wil zakendoen en zo weinig mogelijk kostbare tijd kwijt zijn aan administratie. Nu onderneemt hij, houdt hij zijn administratie bij en geeft hij daarna gegevens door voor de belastingaangifte. Dat laatste kost extra...

Categorie

Blog: “Ook dove mensen moeten makkelijk kunnen bellen met de BelastingTelefoon”

Sinds kort biedt de Belastingdienst KPN Teletolk aan. Hierdoor kunnen doven en slechthorenden beeldbellen met de Belastingtelefoon. Projectmanager klantbalies Richard Boeijen vertelt erover: “Ik wil doven en slechthorenden graag beter kunnen helpen. Daarom ben ik...

Categorie

Controle op fouten in de aangifte inkomstenbelasting deels hervat

Man onderzoekt belastingfraude met giftenaftrek

De analyse aan de poort, de controle op fouten in de aangifte inkomstenbelasting, wordt deels hervat. Onbewuste fouten en vergissingen in aangiften worden hersteld. Daardoor wordt voorkomen dat belastingplichtigen te veel of te weinig belasting...

Categorie

Telefonische hulp bij aangifte: “Ik moet het vertrouwen van burgers winnen”

De Belastingdienst vindt het belangrijk dat de aangifte zo eenvoudig mogelijk is. Maar het invullen van de aangifte inkomstenbelasting is niet voor iedereen makkelijk. Theunis Linthof is één van de belastingdienstmedewerkers die mensen helpt met...

Categorie

Belastingdienst informeert burgers over registratie FSV

handhavingsbeleid

De Belastingdienst stuurt mensen die in de Fraude Signalering Voorziening (FSV) geregistreerd waren vanaf maart een brief over deze registratie. De verzending gebeurt gefaseerd over enkele maanden, zodat burgers die vragen hebben of inzageverzoeken doen,...

Categorie

Blog: “Door samen met andere landen kennis te delen, is fraude effectiever te bestrijden”

Tom Logtens

Om internationale fraude te bestrijden, werken de fiscale opsporingsdiensten van 5 landen samen in de zogenoemde J5. FIOD-medewerker Tom Logtens leidt de J5-werkgroep ‘Data & Platforms’. In zijn blog vertelt hij over de kracht van...

Categorie

Blog: "Een FIOD-zaak begint altijd met een redelijk vermoeden"

Ik wilde mijn blog eigenlijk niet beginnen met het woord fraude, want dat vind ik zo’n beladen woord. Maar als fraudecoördinator ontkom ik daar niet helemaal aan. Het is mijn hoofdtaak om de verschillende fraudesignalen...

Categorie

Ondernemers met coronaschuld: verleng bijzonder uitstel

De Belastingdienst maakt zich zorgen over een groeiende groep van inmiddels bijna 60.000 ondernemers. Zij hebben na afloop van hun uitstelperiode nieuwe betalingsachterstanden opgebouwd en hebben nog niet gevraagd om verlenging van hun uitstel. Daarom...

Categorie