Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Blog: Een goede start voor startende ondernemers

Ondernemers die starten met hun bedrijf hebben een hoop te regelen, waaronder belastingzaken. Om deze starters zo goed mogelijk te helpen, organiseren we al langere tijd de bijeenkomsten 'Goede Start Belastingdienst'. Daar is nu een website bij gekomen met een chatfunctie. Patricia van der Velden, redacteur en controlemedewerker MKB bij de Belastingdienst, helpt ondernemers op weg met de website.

“Ik ben heel blij dat we nu de website GoedeStartBelastingdienst hebben, deze is sinds maart dit jaar online. Tijdens de bijeenkomsten met startende ondernemers merkte ik steeds weer de behoefte aan informatie en hulp op maat. Behalve dat we veel over belastingen in begrijpelijke taal aanbieden, kunnen de ondernemers daarom live met ons chatten.

Chatgesprek

Ondernemers vinden de chat een handige manier van contact leggen. Het werkt snel, laagdrempelig en flexibel. Daarnaast kunnen zij het chatgesprek nalezen doordat wij dit na afloop aan hen mailen. Het voelt minder gehaast voor ze dan een telefoongesprek.

De vragen die we krijgen zijn heel divers. Vragen over welke kosten aftrekbaar zijn, het ondernemerschap, de kleineondernemersregeling en wanneer het btw-nummer binnenkomt.

In het Engels

Wat opvalt, is dat er ook behoefte is aan het voeren van de chatgesprekken in het Engels en die mogelijkheid is er. In april bezochten zo’n 6.561 mensen de site en gemiddeld voerden we zo’n 50 chatgesprekken per week. De laatste weken zien we wel een snelle groei. Steeds meer ondernemers weten de chat te vinden; dat is mooi!

Op dit moment houden we ook een proef met startersgesprekken via videobellen. Eind van de maand evalueren we of dit succesvol is. Tot nu toe reageren de starters positief, want een gezicht bij de stem maakt de hulp een stuk persoonlijker.

Menselijker

Om de site zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de ondernemers, vroegen we hen ook om feedback. Wat heb je nu voor informatie nodig? Hoe vind je dat we het aanbieden? Welke vragen heb je nog? Daar heb ik als vaktechnisch redacteur ook veel bruikbare informatie uitgehaald. Soms ging het over onderwerpen die ze niet konden vinden, maar we kregen ook tips over de layout of de plek van bijvoorbeeld de agenda of de webinars Goede Start op de site.

Het was natuurlijk heel leuk om te lezen dat de starters blij zijn met de site: ‘De informatie is zo veel beter te begrijpen’, ‘De Belastingdienst voelt op die manier dichterbij en menselijker’. Deze feedback is waar we het voor doen! Ik ben trots op het resultaat. Goede Start Belastingdienst breidt de dienstverlening komende tijd steeds verder uit. We zijn klaar om alle jaarlijks 250.000 startende ondernemers in Nederland te ondersteunen en te helpen!”

Patricia van der Velden
Voorlichter en controlemedewerker MKB

Deel deze pagina

Op deze pagina