Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Persoonlijke hulp bij belastingzaken

Een ambtenaar helpt een burger met belastingzaken.

Soms is het lastig om je belastingzaken goed te regelen. Bijvoorbeeld omdat er iets in je persoonlijke situatie is veranderd, zoals bij een scheiding, overlijden of verhuizing. Of omdat iemand minder goed kan lezen. In die gevallen bieden we persoonlijke hulp. Dit kan op locatie, online of telefonisch. Belastingzaken raken namelijk alle burgers en ondernemers in Nederland. Daarom werkt de Belastingdienst continu aan een zo goed mogelijke dienstverlening.

BelastingTelefoon

Voor telefonische hulp bij vragen kunnen mensen bellen met het algemene gratis nummer (0800 - 0543) van de BelastingTelefoon. De actuele wachttijden en een overzicht van speciale telefoonnummers staan op de contactpagina van de website van de Belastingdienst.

Hulp op locatie voor burgers

Voor persoonlijke hulp op locatie kunnen burgers terecht bij een balie in een van onze belastingkantoren of bij een van onze steunpunten. Ver reizen voor een persoonlijk gesprek is niet nodig. Er is altijd wel een balie in de buurt.

Mensen kunnen voor hulp aan een balie zelf online een gratis afspraak maken of bellen met de BelastingTelefoon.

Voor mensen die nog wat extra hulp willen, hebben veel bibliotheken een Informatiepunt Digitale Overheid. Speciaal getrainde bibliotheekmedewerkers helpen bijvoorbeeld met het invullen van een webformulier van de overheid, het aanvragen van zorg- en huurtoeslag of het online belastingaangifte doen. Zij helpen ook met het maken van een afspraak met de Belastingdienst.

Steunpunt startende ondernemers

In het KVK-kantoor in Rotterdam hebben we een starterssteunpunt geopend. Hier beantwoorden onze medewerkers 1 dag per week vragen van startende ondernemers over belastingzaken. Dit steunpunt is een proefproject.

Digitale ondersteuning

Veel hulpvragen kunnen we prima digitaal beantwoorden. Bijvoorbeeld via sociale media of speciale websites en fora. We werken er dan ook aan om onze digitale dienstverlening steeds te verbeteren.

Maatschappelijk en fiscaal dienstverleners

De Belastingdienst ondersteunt maatschappelijke organisaties, zodat zij burgers die hulp nodig hebben met belastingzaken zo goed mogelijk kunnen helpen. We brengen organisaties in contact met elkaar, en met de Belastingdienst. Dit doen we via persoonlijk contact, netwerk- en informatiebijeenkomsten, ons online leer- en kennisplatform en het Forum Fiscaal Dienstverleners.

Zie ook

Meer informatie over contact met de Belastingdienst?

Kijk hiervoor op belastingdienst.nl/contact

Deel deze pagina

Op deze pagina