Ga direct naar de inhoud
Naar de homepage van Over de Belastingdienst

Blog: “We willen ondernemers zo goed mogelijk ondersteunen”

3 juni 2020 14:45

De coronamaatregelen om ondernemers te ondersteunen werden op dezelfde dag aangekondigd én direct ingevoerd. Logisch, vindt Karin Christophersen, ketenmanager Inning & Betalingsverkeer. Want veel ondernemers raakten van de ene op de andere dag hun omzet kwijt. De Belastingdienst biedt daarom bijvoorbeeld de mogelijkheid om het betalen van belasting uit te stellen.

Normaal zit er veel tijd tussen de aankondiging en de invoering van een nieuwe wet of regeling. In die tijd kunnen wij ons voorbereiden en onze systemen en onze werkwijze aanpassen. Nu moest alles ineens geregeld worden.

Anders dan andere crisissen
We troffen wel eerder in crisissituaties bijzondere uitstelmaatregelen voor ondernemers, bijvoorbeeld bij de uitbraak van Q-koorts en varkenspest en tijdens de kredietcrisis, ruim 10 jaar geleden. Hoe regelden we dat toen? Kan het nu op dezelfde manier? Daar keken we eerst naar. Maar de coronacrisis is totaal anders dan andere crisissen, alleen al vanwege de omvang. Dus we moesten een nieuw plan maken om dit goed te organiseren. We hebben niet eerder meegemaakt dat zoveel ondernemers getroffen werden door een crisis en dan ook nog allemaal tegelijkertijd.

We willen het bedrijven zo gemakkelijk mogelijk maken om uitstel van betaling aan te vragen. En het moet natuurlijk ook voor de Belastingdienst goed uitvoerbaar zijn. Het digitale formulier om uitstel aan te vragen is een mooi voorbeeld. Niet alleen zorgden we dat ondernemers direct de juiste gegevens aanleveren, we regelden tegelijkertijd dat in één keer voor meerdere belastingen uitstel is aan te vragen. Daarnaast krijgen al die ondernemers automatisch een ontvangstbevestiging waarin staat wanneer het uitstel ingaat én afloopt. Zo voorkomen we onnodige telefoontjes. Tot slot zorgden we ervoor dat het verzoek om uitstel automatisch gekoppeld is aan ons inningsysteem. Daardoor kunnen we eventuele boetes voor te laat betalen intrekken en voorkomen we dat de ondernemer een aanmaning krijgt.

Goed regelen
Om ondernemers goed van dienst te zijn, actualiseren we steeds direct onze formulieren en webinformatie als de kabinetsmaatregelen worden aangepast. Voor meer inhoudelijke vragen is er een online forum voor fiscaal dienstverleners, oftewel: de accountants- en administratiekantoren die voor MKB-ondernemers werken. Via dat forum en op social media krijgen we reacties en vragen als er weer nieuwe maatregelen zijn aangekondigd.

Ik merk dat fiscaal dienstverleners over het algemeen tevreden zijn over de manier waarop we ondernemers ondersteunen. Maar ze vinden het ook normaal dat we het goed regelen, en dat vind ik ook. Het is voor ons weliswaar een hele prestatie om nieuwe maatregelen van de ene op de andere dag razendsnel in te voeren, tegelijkertijd laten we hiermee zien dat we dit gewoon goed kunnen organiseren.

Karin Christophersen
Ketenmanager Inning & Betalingsverkeer