Ga direct naar de filters Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Actueel

  1. Samenwerken met de beveiligingssector tegen mogelijke schijnzelfstandigheid

    De Belastingdienst handhaaft op de juiste kwalificatie van arbeidsrelaties voor de loonheffingen, maar vanaf 1 januari 2025 zónder de werking van het handhavingsmoratorium. Hoe heeft de beveiligingsbranche zich voorbereid op deze nieuwe situatie? Hoe reageren...

    Categorie
  2. Experiment Vroegsignalering: hulp bij problematische schulden

    De Belastingdienst heeft samen met Dienst Toeslagen en 10 gemeenten een experiment vroegsignalering voorbereid. Het doel van het experiment is om te onderzoeken of betalingsachterstanden bij belastingen of toeslagen een goede indicatie zijn voor dreigende...

    Categorie
  3. Belastingdienst informeert over gegevensuitwisseling en fiscale regels online platformen

    Jonge vrouw verhuurt huis via internet

    In januari 2025 kunnen mensen een overzicht ontvangen van online platformen waarvan zij gebruik maakten in 2024. Het gaat om een overzicht van hun activiteiten op de platformen, zoals de verkoop van (tweedehands) spullen, de...

    Categorie
  4. Nieuw IT-systeem voor motorrijtuigenbelasting

    Tablet in linkerhand waarop een overzicht wordt weergegeven met een vrachtwagenicoon.

    Nieuwe tijden stellen nieuwe eisen. Ook aan de Belastingdienst en haar IT-systemen. Zoals de applicaties voor de motorrijtuigenbelasting. Door een pragmatische, stapsgewijze aanpak is de complete administratie van de motorrijtuigenbelasting nu overgezet naar een eigentijds...

    Categorie
  5. Mogelijk geld terug? De Belastingdienst stuurt een kaartje

    Burgers die niet verplicht zijn om aangifte te doen en mogelijk geld terugkrijgen, ontvangen ieder jaar een geldteruggaafbrief. Helaas is de respons op deze brief over het algemeen laag. Daarom gaat de Belastingdienst burgers actiever wijzen...

    Categorie
  6. Een beetje hulp maakt een groot verschil: het Belastingcafé in de Bibliotheek Veldhoven

    De belastingaangifte kan voor veel mensen een lastige en soms overweldigende klus zijn. Om te zorgen dat er voor iedereen passende hulp in de buurt is, werkt de Belastingdienst samen met andere partijen. Zoals maatschappelijke...

    Categorie
  7. Begrijpelijke brieven als startpunt voor heldere communicatie 

    Begin 2022 startte het programma Begrijpelijke Brieven Belastingdienst (BBB). De doelstelling van het programma was om in 3 jaar tijd ruim 4.800 verschillende briefsoorten begrijpelijker te maken. Dat doel werd in oktober 2024 gehaald. Begrijpelijkheid...

    Categorie
  8. Een nieuwe huisbank voor de Belastingdienst en Dienst Toeslagen in 2026

    De Rijksoverheid maakt gebruik van de dienstverlening van banken voor haar betalingsverkeer. Recent heeft het ministerie van Financiën een aanbesteding uitgevoerd voor het betalingsverkeer van de Belastingdienst, Dienst Toeslagen en Douane. Hieruit zijn twee banken...

    Categorie
  9. Antwoord op veelgestelde vragen tijdens de Intermediairdagen Belastingdienst 2024  

    De Intermediairdagen op locatie zitten erop. Van 5 november tot 2 december zijn duizenden fiscaal dienstverleners en salarisprofessionals bijgepraat over de veranderingen in het Belastingplan 2025. Ook beantwoordden de specialisten van de Belastingdienst diverse vragen...

    Categorie
  10. Staatssecretaris informeert parlement over koers Belastingdienst

    De Belastingdienst gaat de komende jaren flink inzetten op het werven en behouden van personeel om de verwachte uitstroom van (pensioengerechtigde) medewerkers op te vangen. Dat schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen (Fiscaliteit & Belastingdienst) in de Kamerbrief over de...

    Categorie