Geen gedoe meer met formulieren uitprinten en postzegels plakken
Publicatiedatum 07-10-2021, 10:46
Veel mensen willen hun belastingzaken online regelen. Dat kan al voor het doen van belastingaangifte in Mijn Belastingdienst en het aanvragen van toeslagen in Mijn Toeslagen. Toch zijn er zo’n 500 papieren formulieren die mensen per post moeten opsturen. Deze gaat de Belastingdienst de komende jaren digitaliseren.
Straks kunnen burgers en bedrijven meer belastingzaken online regelen. Dat betekent meer snelheid en gebruiksgemak. Deze digitalisering maakt het uitprinten, met de pen invullen en het opsturen per post overbodig.
Directeur Digitaal Marcel Driessen: “De digitale formulieren zijn eenvoudig in te vullen. Met het doorlopen van een aantal overzichtelijke stappen kunnen mensen alle gevraagde informatie invullen. De formulieren zijn ook interactief: mensen worden geholpen bij het invullen. Mocht je per ongeluk iets verkeerd invullen, dan wordt dit waar mogelijk meteen aangegeven. Op deze manier willen we fouten zoveel mogelijk voorkomen. En ondertekenen gaat gewoon met DigiD.”
Beginnen met veelgebruikte formulieren
De 500 formulieren worden stapsgewijs omgezet in digitale oplossingen. De Belastingdienst start eerst met het digitaal maken van veelgebruikte formulieren, zodat zoveel mogelijk mensen online aan de slag kunnen. Het is al mogelijk je online aan te melden als zonnepaneelbezitter via het formulier 'Opgaaf zonnepaneelhouders’, zonder dat daar nog papier bij komt kijken. De komende tijd volgen onder andere de ‘Aanvraag beschikking ANBI’, ‘Verzoek middeling Inkomstenbelasting’ en het ‘klachtenformulier’.
De papier formulieren blijven bestaan voor iedereen die liever papier gebruikt.
De Belastingdienst werkt aan het verbeteren van de dienstverlening voor burgers en bedrijven, waarbij de gebruiker centraal staat. We zetten de komende jaren in op het verbeteren van contactmethoden zoals het openen van 10 nieuwe steunpunten, bellen voor doven en slechthorenden, digitaal contact of contact via een intermediair; en we investeren verder in Stellateams en het verbeteren van de leesbaarheid van brieven. Dit allemaal is te lezen in de meerjarenvisie 2020-2025.