Ga direct naar de inhoud
Naar de homepage van Over de Belastingdienst

Blog: “Corona-proof selecteren is goed te doen”

12 mei 2020 10:42

Van financieel rechercheurs tot analisten en van leidinggevenden tot managementondersteuners. Jesse Geul werft en selecteert samen met zijn collega's dit jaar zo’n 200 nieuwe medewerkers voor de FIOD. Door corona verloopt de selectieprocedure nu alleen nog digitaal, maar dat heeft ook voordelen, volgens de adviseur werving en selectie.

FIOD is een populaire werkgever, recherchewerk spreekt bij veel mensen tot de verbeelding. Op vacatures die we plaatsen op de website en social media wordt altijd goed gereageerd. Mijn uitdaging is vooral om uit al die sollicitanten de juiste persoon te selecteren. En sollicitanten die niet worden geselecteerd help ik graag verder. Ik geef eerlijke feedback over wat wel en niet mogelijk is. Sommigen hebben nog wat extra opleiding nodig of meer ervaring. Die rol heb ik ook als adviseur.

Videogesprekken

Sollicitanten die door de briefselectie zijn gekomen, doorlopen normaal gesproken onze zogenoemde selectieboulevard. Ze komen 1 dag naar Utrecht en hebben dan 2 gesprekken, 2 tests en een aantal speeddates. Aan het einde van de dag weten ze of ze zijn aangenomen. Door de coronamaatregelen kunnen we helaas nu niet zo selecteren. We testen sollicitanten nu via een videogesprek en later via een online assessment. Minder uitvoerig, maar het is roeien met de riemen die we hebben.

Eigenlijk ben ik heel positief over de videogesprekken met sollicitanten. Natuurlijk is het aan het begin wat ongemakkelijk. Je mist de ‘ijsbrekers’ die je in een normaal gesprek wel hebt, zoals samen even een kopje koffie halen. Maar het wordt steeds makkelijker om een gesprek gaande te houden. Opvallend vind ik dat de twintigers zo goed reageren op videogesprekken. Ze zitten relaxed achter de camera en ervaren totaal geen ongemak.

Opvallende schoenen

Een groot voordeel van deze digitale werkwijze is dat de beoordeling heel inhoudelijk wordt. We zeggen wel dat we als selecteurs objectief zijn, maar uit allerlei onderzoek blijkt dat onbewust ook subjectieve factoren meespelen. De stevigheid van een handdruk, opvallende schoenen, een aparte handtas: je weegt het onbewust mee in je oordeel over iemand. In een videogesprek zie je alleen een gezicht. Ik kan me daardoor focussen op de inhoud en laat me niet afleiden door externe factoren.

De eerste weken van de coronacrisis gingen de meeste FIOD-vacatures on hold. Veel van onze nieuwe medewerkers volgen een interne opleiding op locatie van 4 maanden. Omdat die opleiding niet kon doorgaan, stopte de werving. Inmiddels zijn de opleidingen weer gestart en werven wij weer volop. Ook het aantal reacties op vacatures neemt weer toe. In de ‘paniekperiode’ hadden mensen echt wat anders aan hun hoofd dan solliciteren.

Social media

In mijn vakgebied is het ‘corona-proof’ selecteren goed te doen. Ik heb sowieso al veel telefonisch en digitaal contact met sollicitanten. Nu is dat nog meer. Ik vind het belangrijk dat de Belastingdienst/FIOD in beeld blijft en dat we als organisatie ons gezicht laten zien. Daarom ben ik actief op LinkedIn. Ik deel bijvoorbeeld ook sollicitatietips. Mijn laatste bericht op LinkedIn is door 80.000 mensen gezien. Dat toont aan hoe actief we zijn op social media in deze tijd.

Jesse Geul
Adviseur werving en selectie

Ben je nieuwsgierig naar het werk van Belastingdienst? Kijk ook eens op werken.belastingdienst.nl