Ga direct naar de inhoud
Naar de homepage van Over de Belastingdienst

Blog: "Ziekenhuizen hebben nu geen tijd voor fiscale kopzorgen”

6 mei 2020 07:00

Ziekenhuizen draaien nog steeds overuren vanwege de zorg voor coronapatiënten. En ze maken meer kosten dan ooit. Want extra personeel, extra IC-bedden en extra hulpmiddelen moeten wel betaald worden. Wilga Jacobs is klantcoördinator van meerdere grote zorginstellingen en ziekenhuizen in Noord-Brabant. “Ik ben blij dat ik namens de Belastingdienst kan helpen om acute fiscale onzekerheden weg te nemen.”

Ik ben voor deze bedrijven eerste aanspreekpunt bij de Belastingdienst. De druk op de ziekenhuizen is groter dan ooit. Je zou verwachten dat de ziekenhuizen meer opbrengsten krijgen en zich geen zorgen hoeven te maken over hun financiële verplichtingen. De praktijk wijst anders uit. Er zijn kosten voor extra personeel, extra investeringen om de IC-capaciteit te verhogen en extra hulpmiddelen, zoals mondkapjes. Zeker nu de vraag naar mondkapjes in de hele wereld groot is, worden deze steeds duurder en ze moeten vaak vooraf betaald worden. Zo raken de liquide middelen sneller op dan anders.

Zorgverzekeraars en de overheid hebben oog voor het feit dat het virus de ziekenhuizen ook financieel treft. De planbare zorg, zoals knie- en heupoperaties. is namelijk in alle ziekenhuizen vrijwel volledig weggevallen. Toch zijn er nog geen definitieve afspraken gemaakt over de vergoeding van de extra kosten van coronazorg en de compensatie van de omzetderving.

Versoepelde uitstelregeling

Als klantcoördinator ben ik bekend met de actuele financiële situatie van deze ziekenhuizen en de fiscale vragen die hiermee samenhangen. Gelukkig kunnen klanten die nu niet in staat zijn de verschuldigde belasting te betalen gebruikmaken van de versoepelde uitstelregeling. In juni zou ik de periodieke gesprekken met de ziekenhuizen voeren, maar in overleg met de ziekenhuizen hebben we deze logischerwijs verplaatst naar een later moment.

Er doemen nu door veranderingen in de bedrijfsvoering regelmatig acute vraagstukken op. Denk bijvoorbeeld aan onderlinge bijstand en samenwerking tussen ziekenhuizen, de inleen van zorgprofessionals en aspecten rondom de aankoop en invoer van mondkapjes en beademingsapparatuur vanuit het buitenland. Ook zijn er vragen over hoe je fiscaal omgaat met het tijdelijk weer in dienst nemen van mensen die met vervroegd pensioen waren gegaan.

Acute zorg gaat voor

Ik heb al mijn klanten gemaild en gevraagd direct met mij contact op te nemen als zij nu duidelijkheid nodig hebben van de Belastingdienst. Ze kennen mij persoonlijk en mogen mij altijd bellen of mailen. Samen met het behandelteam probeer ik ze dan zo snel mogelijk duidelijkheid te geven. Daarmee zorgen we er voor dat ziekenhuizen zich zo veel mogelijk op de acute zorgverlening kunnen richten. Ziekenhuizen hebben nu geen tijd voor fiscale kopzorgen.

De meeste instellingen redden het nog. Maar ze vinden het wel fijn te weten dat ze aan de bel kunnen trekken en bij de Belastingdienst op begrip kunnen rekenen als de financiële nood hoog wordt. Ik ben blij dat ik namens de Belastingdienst kan helpen om acute fiscale onzekerheden weg te nemen. Ik stem hierover zo goed mogelijk met elke klant af. Ik merk dat mijn klanten dit waarderen. Het voelt goed om zo de zorgverlening in Nederland te ondersteunen in deze moeilijke tijd.

Wilga Jacobs,
accountant en klantcoördinator Grote ondernemingen

Ben je nieuwsgierig naar het werk van Belastingdienst? Kijk ook eens op werken.belastingdienst.nl