Ga direct naar de inhoud
Naar de homepage van Over de Belastingdienst

Blog: “We zijn betrokken en dat laten we zien”

28 april 2020 13:07

Campagneteam coördinator Anke Veldhuizen werkt dagelijks met haar collega’s aan de zichtbaarheid van de Belastingdienst. Bijvoorbeeld met de aangiftecampagne Inkomstenbelasting die in maart live ging. Precies op het moment dat het coronavirus hard toesloeg in Nederland. “Juist dan kun je als organisatie je meerwaarde laten zien.”

Toen ik 3,5 jaar geleden bij de Belastingdienst begon, waren er maar een paar campagnes zoals de aangiftecampagne, de reizigerscampagne en een kleineondernemerscampagne. Maar er gebeurt zoveel meer bij de Belastingdienst. Ik vond dat we als Belastingdienst veel beter kunnen laten zien hoe we burgers en ondernemers het hele jaar op relevante momenten kunnen helpen. Momenten zoals het kopen van een huis of scheiden. Allemaal zaken die invloed hebben op de belastingaangifte. Dit doen we in de aangifteperiode door burgers en bedrijven zo vroeg mogelijk te informeren om tijdig en juist aangifte te doen. En door elk jaar steeds meer gegevens vooraf in te vullen.

Met onze nieuwe campagnestrategie laten we dit nu veel meer zien. Daar ben ik heel trots op.

Effect coronavirus op campagne

Op 5 maart zijn we live gegaan met de nieuwe campagne. Toen kwam de coronacrisis. Al snel werd duidelijk dat we de campagne voor april hierop moesten aanpassen. In de commercial zat bijvoorbeeld een beeld van een acupuncturist die iemand behandelde, een contactberoep. Dat was niet meer passend in de huidige 1,5 metersamenleving. Ook bleek dat de bioscoopcommercials niet werden ingezet, omdat de bioscopen dichtgingen. Dan ga je als een razende samen met collega’s scenario’s bedenken. Hoe passen we de campagne aan, aan de huidige situatie? Hoe tonen we empathie en betrokkenheid? En hoe verwerken we de aangepaste boodschap? (‘Doe aangifte voor 1 mei, lukt dat even niet, vraag dan voor 1 mei uitstel aan.’)

Race tegen de klok

Uiteindelijk hebben we besloten nieuw materiaal te schieten voor de tv-commercial; beelden van mensen achter een raam. Dat past bij thuisblijven. Ook hebben we de radiocommercial opnieuw ingesproken en de online banners aangepast. Het was een race tegen de klok, maar binnen 2 weken lag er een aangepaste campagne. En die wordt goed ontvangen. We zien dat veel mensen ondanks alles toch aangifte doen, al meer dan 8 miljoen inmiddels. Juist nu kunnen we laten zien dat we er zijn voor burgers en ondernemers. We zijn een betrokken specialist. Dat zijn geen loze woorden. Ik vind het echt heel gaaf om daar invulling aan te geven met de campagnes.

Diversiteit

Het leukste aan mijn werk vind ik de diversiteit. Samen met mijn collega’s en onze bureaus bedenken we hoe we een doelgroep zo goed mogelijk informeren. En hoe we ze kunnen bereiken, met bijvoorbeeld tv- en radiocommercials, online banners en artikelen in bijvoorbeeld de Libelle. Ook zijn we zichtbaar op alle belangrijke social mediakanalen en in landelijke en regionale kranten. Met de campagne voor de aangifte Inkomstenbelasting 2019 zijn we al in oktober vorig jaar begonnen. Je denkt na over het beeldmateriaal, de juiste toon, de boodschap om burgers en ondernemers te bereiken en aan te zetten tot het gewenste gedrag.