Ga direct naar de inhoud
Naar de homepage van Over de Belastingdienst

Blog: “We willen iedereen helpen, alleen dit jaar op een andere manier”

26 mei 2020 08:05

Elk jaar helpt de Belastingdienst tienduizenden mensen bij het invullen van de belastingaangifte. Dat gebeurt meestal op belastingkantoren. “Door corona kan dat nu helaas niet. Daarom starten we nu met telefonische hulp bij aangifte”, vertelt Bjorn Meijer, afdelingshoofd Particulieren/Dienstverlening. “We gaan daarvoor de mensen bellen die een afspraak hadden gemaakt voor hulp bij aangifte.”

Wij proberen de belastingaangifte altijd en voor iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken. Veel gegevens hebben wij van tevoren al ingevuld. Maar er zijn mensen voor wie het wat lastiger kan zijn om zelf aangifte te doen. Om hen te helpen organiseren wij elk jaar de ‘hulp bij aangifte’. Mensen komen dan op afspraak naar onze kantoren of andere locaties. Belastingdienstmedewerkers en studenten van hogescholen helpen dan met het invullen van de aangifte.

Afspraken helaas afgezegd

Dit jaar zijn we op 9 maart begonnen met de hulp bij aangifte Inkomstenbelasting 2019. Een paar dagen later brak de coronacrisis uit. Daarom kon de hulp bij aangifte niet meer doorgaan. We moesten jammer genoeg alle afspraken afzeggen. De mensen met wie we daarna al snel een afspraak zouden hebben gehad, hebben we gebeld om de afspraak te annuleren. Mensen met wie we pas later een afspraak zouden hebben, kregen een e-mail of een brief.

De mensen met wie we de afspraak voor hulp bij aangifte hebben afgezegd, krijgen automatisch uitstel tot 1 september. Normaal gesproken moet je voor 1 mei aangifte doen. Zij hebben een brief gekregen waarin dit uitstel bevestigd is. Het automatische uitstel vind ik een goede oplossing, want vanwege de coronamaatregelen konden we hen niet vóór 1 mei helpen met de aangifte.

Telefonische hulp bij aangifte

Voor in totaal 41.000 mensen hebben we de afspraak voor hulp bij aangifte moeten afzeggen. Maar we willen hen natuurlijk nog wel graag helpen. Ze vragen niet voor niets onze hulp bij aangifte. Daarom hebben we een proef gedaan om telefonische hulp bij aangifte te geven. Dat werkt goed, hebben we gemerkt. We kregen veel positieve reacties, zoals deze:

“Ik vond de telefonische hulp bij aangifte perfect”, zegt mevrouw Rob (80) uit Weesp. “Na afloop van het telefoongesprek zei de medewerkster van de Belastingdienst: ‘Ik heb de gegevens, ik ga het voor u berekenen en ik bel u binnen een kwartier terug.’ Dat gebeurde ook. Ze kon me exact het bedrag noemen dat ik terug krijg. Dit is voor mij makkelijker dan naar het belastingkantoor gaan.”

De proef gaan we nu uitbreiden. De komende weken bieden we 12.000 mensen telefonische hulp bij aangifte aan. Zij krijgen een brief, waarin we aankondigen dat we hen bellen. In de brief staat een code. Als we bellen voor het doornemen van de aangifte, noemen we de code uit de brief. Zo kunnen we bevestigen dat we van de Belastingdienst zijn.

We beginnen met de belastingplichtigen met eenvoudige belastingaangiftes. Dat is die eerste groep van 12.000 mensen. Daarna gaan we de belastingplichtigen met wat ingewikkelder aangiftes helpen. Ook zij krijgen dan een brief met een code, waarin we telefonische hulp bij aangifte aanbieden. Dus als je een afspraak had voor hulp bij aangifte die wij geannuleerd hebben en je hebt intussen zelf nog geen aangifte gedaan, hoef je zelf niets te ondernemen. Wij nemen contact met je op. We willen iedereen helpen die hulp gevraagd heeft. Alleen doen we het dit jaar op een andere manier.

Bjorn Meijer
Afdelingshoofd Particulieren/Dienstverlening

Meer informatie