Ga direct naar de inhoud
Naar de homepage van Over de Belastingdienst

Belastingdienst waarschuwt tegen phishing

11 juni 2020 09:26

De Belastingdienst constateert tijdens de coronacrisis en de aangifteperiode inkomstenbelasting een sterke toename van meldingen van valse e-mails en sms’jes uit naam van de Belastingdienst (phishing en smishing). De Belastingdienst roept daarom iedereen op goed op te letten. Samen met andere partijen proberen we deze vorm van fraude tegen te gaan.

Via valse sms- of mailberichten krijgen mensen de melding dat zij direct geld moeten overmaken naar de Belastingdienst, vaak via een betaalverzoek. Dit alles onder dreiging van een deurwaarder. Daarnaast neemt het aantal misleidende domeinen enorm toe. Dat betekent dat door een kleine afwijking van de domeinnaam (met één letter of cijfer, bijvoorbeeld: ‘Belastingdients’) het lijkt alsof het bericht ook echt afkomstig is van de Belastingdienst.

Maatregelen

De Belastingdienst waarschuwt continu voor phishing en smishing. Op zijn eigen site, op social media, maar bijvoorbeeld ook door in de reguliere media te komen, zoals recent de NOS en de Telegraaf. Het advies is altijd: Ga niet in op dergelijke berichten. De Belastingdienst stuurt nóóit een betalingsverzoek per sms, mail of whatsapp. Een sms of whatsapp-bericht van de Belastingdienst over een betalingsachterstand, of het verzoek ergens in te loggen, is dus altijd nep.

Om de criminelen de pas af te snijden pakt de Belastingdienst smishing en phishing actief aan door op basis van meldingen bankrekeningnummers en telefoonnummers te laten blokkeren en misleidende domeinen te laten deactiveren. Henk: “Het is een continue race met criminelen die steeds andere nummers gebruiken.”

Advies

Wie slachtoffer wordt van deze vorm van fraude moet zo snel mogelijk contact opnemen met de bank, om te proberen de betaling te stoppen. De Belastingdienst adviseert ook om altijd aangifte te doen. Meld vermoedens van phishing ook bij de Belastingdienst zelf. Aan de hand van een screenshot van de mail of sms kan de Belastingdienst er mee aan de slag.

Zorgelijke ontwikkeling

Henk Hendriks, directeur DataCenter Services en onder meer verantwoordelijk voor de portefeuilles Security en Continuity bij de Belastingdienst: “We hebben pieken gehad van meer dan 10.000 meldingen per week, normaal zijn dat er 2.000. We zien nu nog steeds meer dan een verdubbeling van het aantal meldingen. We vinden deze toename een zeer zorgelijke ontwikkeling. Mensen kunnen financieel hard worden geraakt als ze slachtoffer worden van deze vorm van fraude. Het gaat al snel om grote bedragen, soms duizenden euro’s. Daarnaast ondergraven deze acties het vertrouwen in de Belastingdienst. Daarom doen we er, in samenwerking met bijvoorbeeld de politie en Fraudehelpdesk alles aan om deze zeer kwalijke praktijken tegen te gaan.”

Samenwerking

De Belastingdienst werkt samen met de FIOD voor eventuele strafrechtelijke vervolging van de mensen achter deze oplichtingspraktijken. Ook werkt de Belastingdienst samen met banken, telecomproviders en messagebrokers om ideeën en informatie uit te wisselen die de problemen rond smishing en phishing moeten tegengaan.

Meer weten