Ga direct naar de filters Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Actueel

  1. Samen verantwoordelijk voor begrijpelijkheid 

    Een brief van de Belastingdienst valt door de brievenbus.

    Volgend jaar houdt het programma Begrijpelijke Brieven Belastingdienst op te bestaan. Is alles dan al af? Boegbeeld van het programma Dennis Blansjaar: “Nee, maar de organisatie heeft hier dan geen apart programma meer voor nodig.”...

    Categorie
  2. Schuldenknooppunt brengt schuldenrust 

    Na een succesvolle proefperiode gaan de Belastingdienst en Dienst Toeslagen door met de samenwerking met het Schuldenknooppunt. Via het Schuldenknooppunt wisselen schuldeisers en schuldhulpverleners op een snelle, gelijke en betrouwbare manier gegevens uit. Zo worden...

    Categorie
  3. Belastingdienst.nl heeft A-status digitale toegankelijkheid

    De belastingdienst.nl website heeft een A-status behaald in toegankelijkheid. Dat betekent dat de website voldoet aan de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG), die toetsen hoe gemakkelijk de inhoud van een website wordt aangeboden. Lotte Bijl...

    Categorie
  4. Zo kunnen we onze beslissingen beter uitleggen

    Waarom krijg ik wel een brief om aangifte te doen en mijn broer niet? Hoe is de naheffing van het privégebruik van mijn leaseauto berekend? Door onze complexe fiscale wetgeving is de vraag stellen vaak...

    Categorie
  5. “Starters moeten van ons voldoende tekst en uitleg krijgen” 

    Veel starters hebben vragen over belastingzaken. Daarom zorgt de Belastingdienst dat er altijd informatie en hulp beschikbaar is. Zoals via een live webinar. Landelijk coördinator startersvoorlichtingen Ferry Hoogerheijde : “Je merkt dat starters de extra...

    Categorie
  6. Programma Begrijpelijke Brieven: “We hebben al veel bereikt”

    “Minstens 80% van de ontvangers moet onze brieven meteen begrijpen.” Aan het woord is programmamanager Begrijpelijke Brieven Belastingdienst (BBB), Dennis Blansjaar. “Dit doel is nog niet helemaal bereikt. Maar we zijn al een eind op...

    Categorie
  7. ‘Het samenwerken met leveranciers van salarissoftware heeft een groot maatschappelijk belang’

    Heb je wel eens gehoord van de polisadministratie van het UWV? Deze verzameling gegevens is de basis voor onder meer het bepalen van de hoogte van een uitkering en toeslagen en het vooraf invullen van...

    Categorie
  8. “Soms is een situatie zó ondoorzichtig dat ik aanklop bij het Stella-team en hen vraag om mee te kijken”

    Een van de doelen van de Belastingdienst is om altijd deskundige en persoonlijke hulp aan te bieden. Daarnaast bieden we maatwerk met onder andere het Stella-team. Dat helpt mensen in complexe en dringende situaties. Tonny...

    Categorie
  9. Blog: “We gaan de wervingsklus klaren”

    Een aantal Tweede Kamerleden maakt zich grote zorgen over de uitstroom bij de Belastingdienst, rond de 12.000 in 5 jaar tijd. Er gaan een aanzienlijk aantal medewerkers op korte termijn met pensioen, én mensen wisselen...

    Categorie
  10. Belastingdienst voor de klas: ‘laat geen geld liggen’

    “Jullie laten gemiddeld 180 euro per jaar liggen. Wisten jullie dat?" Gastdocent Henrik Klosse kijkt de mbo-leerlingen van ROC-Arnhem vragend aan. Zijn gastles op 11 maart maakt deel uit van de 13e editie van de...

    Categorie