Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Een warm welkom voor startende ondernemers

Als startende ondernemer komt er veel op je af. Dat kan spannend zijn. Je inschrijven bij de Kamer van Koophandel, een administratie bijhouden, omzetbelasting betalen. En dat allemaal vanaf  de eerste klant of opdracht. De Belastingdienst deelde een welkomstbrief uit via de Kamer van Koophandel (KvK) om te zorgen dat starters meteen goed zijn geïnformeerd. Die brief is nu vernieuwd en toegankelijker gemaakt.

Voor startende ondernemers organiseert de Belastingdienst regelmatig het webinar 'Goede start met de Belastingdienst'.
De eerstvolgende editie is op 2 oktober.

Meld je aan via www.belastingdienst.nl/starters

Petra van Santen is programmamanager Aanpak Dienstverlening MKB. “Na onderzoek bleek dat de oude welkomstbrief onder andere door jonge starters minder goed werd gelezen, een update was daarom noodzakelijk. Ook wanneer je bedenkt dat er per maand 15.000 ondernemers starten in Nederland. Die kunnen zich via de welkomstbrief inschrijven voor een webinar, speciaal voor startende ondernemers. We wilden niet dat starters deze mogelijkheid over het hoofd zouden zien. 

Achterkant van de welkomstbrief. Wie online informatie zoekt, kan terecht op belastingdienst.nl/starters

We besloten om de brief in ieder geval uit te blijven delen. Want elke ondernemer meldt zich aan bij de KvK en heeft een fysieke afspraak. Daar krijgen ze een map met informatie, waaronder onze brief. Dat bleek hét moment waarop de Belastingdienst zich kenbaar kon maken. Daarom zetten we in op het verbeteren van de inhoud en vorm. Ook besloten we om de brief in zowel het Nederlands als het Engels aan te bieden, vanwege de toenemende instroom van Europese ondernemers. Daar ging een uitgebreid onderzoek aan vooraf. Bestaande data, interviews met ondernemers; we lieten geen steen onberoerd. Ook studenten van Avans Hogeschool en MBO-studenten van de ICT challenge deden een duit in het zakje. Zij gaven ons de tip om een visuele weergave te maken op de achterkant met een QR-code naar meer informatie.”

Informatiedruk

Bij de vernieuwing van de brief werd nauw samengewerkt met de KvK. “Ook voor ons is de brief belangrijk”, zegt Mariëlle van Luttervelt, Productspecialist bij KVK. “Startende ondernemers leren via de brief over hun fiscale verplichtingen: zaken als omzetbelasting en het aanvragen van btw-nummers. Dit is belangrijk, omdat ze meestal belastingvragen hebben in het begin.

"Als je begint met ondernemen, is de informatie in de brief echt handig."

Een heldere uitleg over dit onderwerp voorkomt misverstanden. Door de brief maakt de Belastingdienst zich toegankelijk. Dat verlicht onze informatiedruk. Zowel de KvK als de Belastingdienst hebben begrijpelijke en toegankelijke communicatie als doelstelling. Daar draagt de welkomstbrief aan bij. De vernieuwde opmaak, met korte teksten en visuele elementen, is makkelijk te lezen. Digitale ondersteuning is daarnaast binnen handbereik, dankzij de QR-code.

De proef op de som

Bij de KvK ontmoet de redactie de kersverse ondernemer Yoran: “Ik heb een eenmansbedrijf opgezet, ik ben DJ.” Hoe wist hij wat te doen? “Dat zocht ik online op. Dan kom je al snel bij de KvK. Na een belletje was het me duidelijk. De eerste stap na het opstarten van mijn bedrijf was om mij in te schrijven bij de KVK. Die vraagt dan een btw-nummer aan. Zo’n nummer heb je nodig voor je facturen.” 

Petra van Santen van MKB Belastingdienst en Mariëlle van Lutterveld van de KvK: "Samen helpen we de ondernemer."

Wat vindt hij van de vernieuwde welkomstbrief? “Ik had hem gelezen. Vooral de kant met de plaatjes geeft duidelijk weer wat je moet doen en wat je kan verwachten. Ik vroeg me bijvoorbeeld af of ik zelf moest bijhouden wanneer ik aangifte moet doen. De brief van de Belastingdienst daarover kwam door de welkomstbrief voor mij niet onverwacht. Als je begint met ondernemen, is de informatie in de brief echt handig. Dit kun je verwachten, hier kun je terecht met vragen, dit zijn de eerste stappen die je moet zetten. Ik heb geen verbeterpunten. Ik wil lekker aan de slag.”

De toekomst

Startende ondernemer Yoran: "Vooral de kant met plaatjes vind ik duidelijk."

Voor de toekomst zetten de Belastingdienst en de KVK in op een nog nauwere samenwerking. Mariëlle: “We verwijzen nu al naar elkaars berichten online. Dat willen we graag nog meer doen. Ook werken we samen aan bijeenkomsten zoals de KVK Ondernemersdagen en het webinar ‘Goede start met de Belastingdienst’. Zo helpen we samen de ondernemer.”

Petra: “We zijn nu ook samen met de KvK een haalbaarheidscheck aan het ontwikkelen. Dat is een digitaal hulpmiddel dat inschat hoeveel geld je kan verdienen met een bedrijfsconcept. Kan je ervan leven? Ondernemen kost namelijk ook geld. De haalbaarheidscheck helpt om onrealistische verwachtingen, vaak gevoed door sociale media, bij te stellen. Zo bereiden we ondernemers beter voor op de praktijk van het ondernemerschap. Dat beetje extra dienstverlening komt door onze gezamenlijke inzet.”

Lees ook

Hulp nodig als startende ondernemer?

Veel handige informatie vind je op www.belastingdienst.nl/starters.

Je kunt daar ook via de live chat vragen stellen aan onze voorlichters.

Vragen over dit artikel?

Bent u journalist? En heeft u vragen na het lezen van dit artikel? Neem dan contact op met een van de persvoorlichters van de Belastingdienst. Bent u niet van de media, maar wilt u wel contact met ons? Ga dan naar contact op maat.

Deel deze pagina