“Het Stella-team denkt met me mee over een passende oplossing”
Een van de doelen van de Belastingdienst is om altijd deskundige en persoonlijke hulp aan te bieden. Daarnaast bieden we maatwerk met onder andere het Stella-team. Zij helpen mensen in complexe en dringende situaties. Marianne Weusten is schuldhulpverlener bij verschillende gemeenten, waaronder de gemeente Meierijstad. Zij vertelt hoe zij dankzij het Stella-team haar cliënten verder kan helpen.
“Ik help al 23 jaar mensen door het hele land met allerlei financiële problemen. Die zijn soms klein van aard, soms groot. Mijn taak is om te zorgen dat cliënten eerst financieel stabiel worden en tot rust komen, voordat zij een schuldregeling ingaan.”
“Wat me opvalt is dat mensen zich vaak schamen voor hun situatie en daardoor pas laat bij ons aankloppen, vertelt Marianne. “Daar moeten we echt vanaf, want iedereen kan in financiële problemen komen. Zeker in deze tijden waarin de kosten van levensonderhoud alleen maar toenemen.”
Maatwerk
“Als schuldhulpverlener werk ik veel samen met andere hulpverleners, zoals maatschappelijk werkers, inkomensconsulenten en de kredietbank”, vervolgt Marianne. “Maar ik werk ook met schuldeisers, zoals banken en de Belastingdienst. Ik probeer met deze partijen afspraken te maken over passende betalingsregelingen.”
Zo hielp zij recent Paul die schulden had bij inkomstenbelasting, motorrijtuigenbelasting én toeslagen. Paul: “Ik had net een scheiding achter de rug. Ik was daardoor depressief en werkte tijdelijk niet. Ik had tijd nodig om mijn situatie te verwerken. Maar ondertussen stapelden de schulden zich verder op.”
“Hij probeerde voor elk van deze kostenposten apart een betalingsregeling te maken”, voegt Marianne toe. “Dat bleek niet werkbaar, want elke regeling moet binnen 1 jaar afgelost zijn.”
Het Stella-team kan maatwerk-afspraken maken als een client te maken heeft met complexe fiscale problematiek. Zo kan het Stella-team afwijken van de mogelijkheden in de bestaande dienstverlening.
“Via het Stella-team kwamen we binnen een week tot een oplossing; een gebundelde regeling met een langere looptijd, die paste binnen het budget van Paul.” Paul was blij dat Marianne een mogelijkheid had gevonden om hem te helpen. “Ik kwam er zelf niet uit.”
Korte lijnen met het Stella-team
Marianne heeft goede ervaringen met het Stella-team: “Ze nemen de tijd om het probleem van mijn client goed te onderzoeken en denken mee over een passende oplossing. Fijn is ook dat ik één contactpersoon krijg, waar ik snel mee kan schakelen. Zo blijven de lijnen kort en kan ik altijd bij diegene terugkomen als een dossier onverhoopt toch niet helemaal goed loopt.”
Meer informatie
*Om privacyredenen is de naam Paul een fictieve naam.
Heb je een complex probleem met belastingen? Neem dan contact met ons via telefoonnummer (0800 - 0543) of maak een afspraak voor een persoonlijk gesprek aan de balie. We kijken dan samen hoe we je het beste kunnen helpen.
Vragen over dit artikel?
Bent u journalist? En heeft u vragen na het lezen van dit artikel? Neem dan contact op met een van de persvoorlichters van de Belastingdienst. Bent u niet van de media, maar wilt u wel contact met ons? Ga dan naar contact op maat.