Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

“Soms is een situatie zó ondoorzichtig dat ik aanklop bij het Stella-team en hen vraag om mee te kijken”

Een van de doelen van de Belastingdienst is om altijd deskundige en persoonlijke hulp aan te bieden. Daarnaast bieden we maatwerk met onder andere het Stella-team. Dat helpt mensen in complexe en dringende situaties. Tonny Grotenhuis is adviseur social support bij Bouwend Nederland. Hij vertelt hoe hij door hulp van het Stella-team zijn cliënt Wouter verder kon helpen.

“Bedrijven in de bouwsector kloppen bij mij aan als één van hun medewerkers problemen heeft, waardoor diegene niet meer goed functioneert. In veel gevallen gaat het om echtscheidingen, het overlijden van een naaste en financiële kwesties. Ik ga vervolgens op huisbezoek en luister vooral naar wat er allemaal speelt. Die emotionele ondersteuning is minstens net zo belangrijk in mijn werk als de praktische hulp die ik bied.

Tijdens het huisbezoek kijken we samen wat ik voor diegene kan betekenen. Soms ligt er een stapel ongeopende post. Dan gaan we die eerst openmaken. In andere gevallen neem ik contact op met schuldeisers en bespreek ik of een betalingsregeling mogelijk is, zodat diegene niet nog verder in de financiële problemen raakt.”

“De druk werd me te hoog”

“Het komt geregeld voor dat de Belastingdienst één van die schuldeisers is. Soms is een situatie zó ondoorzichtig dat ik aanklop bij het Stella-team en hen vraag om mee te kijken.” Zo hielp Tonny recent het gezin van Wouter dat kampte met financiële problemen. Wouter: “Mijn vrouw heeft psychische klachten en kon daardoor niet werken. Ik werk 40 uur per week, doe nu ook het huishouden, zorg voor de kinderen en leefde in angst dat de situatie van mijn vrouw erger zou worden. De druk werd me te hoog.”

Soms ligt er een stapel ongeopende post

In de knel

Ook ontving het gezin onbedoeld toeslagen waar zij eigenlijk geen recht op hadden. En die dus terugbetaald moesten worden. Wouter: “We hielden de financiën niet goed bij, waardoor we in de knel kwamen en ongeveer 10.000 euro aan schuld opbouwden.” Omdat het dossier van Wouter vrij complex was, vroeg Tonny hulp aan een medewerker van het Stella-team.

Dit team helpt bij complexe fiscale problematiek. En het voordeel van dit team is dat je kunt schakelen met één contactpersoon. Die kan waar nodig zorgen voor maatwerkafspraken.  Tonny: “Mijn contactpersoon van het Stella-team regelde binnen 2 weken een betalingsregeling voor het gezin. Dat had ik anders nooit zo snel voor elkaar gekregen.”

Daadkracht

 “Wat ik zo fijn vind, is dat medewerkers van het Stella-team altijd meedenken met de situatie en vervolgens intern naar oplossingen zoeken”, vervolgt Tonny. Die daadkracht is precies wat nodig is, want je wilt zo’n situatie zo snel mogelijk oplossen. Ik ervaar het belastingsysteem soms als log. De medewerkers van Stella helpen mij om verder te komen en de best mogelijke oplossing te vinden.”

Hij vervolgt: “Het Stella-team brengt de menselijke maat terug en biedt mensen weer perspectief om hun leven op orde te krijgen.” Dan kan Wouter beamen. “Ik ben blij dat alles is afgewikkeld. Ik zit nu in ‘de rustmodus’ en maak niet meer met zenuwen een blauwe envelop open. Binnen 2 jaar hebben we alles afbetaald. Dat is een enorme opluchting.”

Lees ook

*Om privacyredenen is de naam Wouter een fictieve naam.

Heb je een complex probleem met belastingen? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 0800 - 0543 of maak een afspraak voor een persoonlijk gesprek aan de balie. We kijken dan samen hoe we je het beste kunnen helpen.

Vragen over dit artikel?

Bent u journalist? En heeft u vragen na het lezen van dit artikel? Neem dan contact op met een van de persvoorlichters van de Belastingdienst. Bent u niet van de media, maar wilt u wel contact met ons? Ga dan naar contact op maat.

Categorie :

Deel deze pagina

Op deze pagina