Ga direct naar de inhoud
Belastingdienst, onderdeel van de Rijksoverheid - Naar de homepagina

Blog: "Blij dat aangiftehulp op kantoor weer kan"

29 juni 2021 18:46

Corine van den Bosch biedt aangiftehulp op een belastingdienstkantoor

“Tijdens de coronamaatregelen was telefonische hulp bij de belastingaangifte voor velen een uitkomst. Maar ik ben blij dat we mensen sinds 14 juni ook weer op onze kantoren kunnen helpen met hun aangifte. Want dat is nodig om iedereen goede hulp te bieden.” Dat zegt belastingdienstmedewerker Corine van den Bosch.

“Het voelde alsof ik mijn baan terugkreeg toen ik hoorde dat mijn collega’s en ik mensen weer op kantoor mogen helpen met hun aangifte inkomstenbelasting. Want persoonlijk contact met klanten vind ik het leukst aan mijn werk. En door de coronamaatregelen was dat anderhalf jaar niet mogelijk op onze kantoren.

Uitstel van aangifte over 2019

Sinds we weer open zijn, heb ik op het kantoor in Breda alweer heel wat klanten geholpen met hun aangifte. Nu zijn het vooral mensen die uitstel hebben gekregen voor het belastingjaar 2019. Want door de coronamaatregelen konden zij vorig jaar niet bij ons terecht. Daarna volgen aangiften over het belastingjaar 2020.

Opluchting dat kantoren open zijn

Ik spreek allerlei verschillende mensen. Zij hebben 1 ding met elkaar gemeen: ze willen hun aangifte graag goed invullen maar vinden dat ingewikkeld. Dat begrijp ik heel goed. Want het ís ook niet altijd eenvoudig. Als de aangifte lang blijft liggen, kan het voor mensen voelen alsof zij een zware steen met zich meedragen. Ik merk dan ook dat zij opgelucht zijn dat we hen weer op kantoor kunnen helpen.

Positieve reacties op telefonische aangiftehulp

Gelukkig konden we heel veel mensen tijdens de coronamaatregelen wél helpen. Want toen we moesten sluiten, zijn we gestart met telefonische aangiftehulp. Daar werk ik ook aan mee en ik zag al snel dat dit voor velen een uitkomst is. Zo vinden ouderen het fijn dat zij niet naar ons toe hoeven te komen om samen de aangifte in te vullen. Door de positieve reacties blijven we telefonische hulp aanbieden. De coronamaatregelen hebben dus ook tot iets goeds geleid.

Bellen niet altijd de beste oplossing

Maar bellen is niet altijd de beste oplossing. Soms is het moeilijk om aan de telefoon uit te leggen welke papieren mensen erbij moeten pakken. En bij ingewikkelde situaties is een gesprek op kantoor vaak beter. Zo verscheen er onlangs een stel in mijn spreekkamer. Hij is gescheiden en heeft met zijn nieuwe vriendin een huis gekocht. Zij is óók gescheiden en heeft óók een koopwoning. Hun situatie maakt aangifte doen ingewikkeld. Het is goed dat zij een afspraak maakten om langs te komen voor hulp. Want in een telefoongesprek had ik hen niet voldoende kunnen helpen.

Veiligheid staat voorop

Door de richtlijnen van het RIVM kunnen mensen voorlopig alleen op afspraak op onze kantoren terecht. En alleen voor hulp bij de belastingaangifte. In onze spreekruimtes staan spatschermen. Ook zit er tijd tussen afspraken zodat bezoekers elkaar niet kruisen. En na elke afspraak wordt de spreekkamer goed schoongemaakt. Want veiligheid staat voorop als mensen bij ons komen voor hulp bij de belastingaangifte.”

Corine van den Bosch
Dienstverleningsmedewerker Belastingdienst

Lees ook

Deel deze pagina