De Belastingdienst helpt bij complexe en urgente dossiers
Publicatiedatum 26-09-2023, 9:04
Een van de doelen van de Belastingdienst is om altijd de juiste persoonlijke hulp en dienstverlening aan te bieden. Daarom hebben we onder andere het Stella-team. Dat helpt mensen in complexe en dringende situaties. Beschermingsbewindvoerder Laura van der Ploeg vertelt hoe zij samen met het Stella-team haar cliënt kon helpen.
Casper had een eigen bedrijf dat failliet was gegaan. “Na het overlijden van mijn vriendin raakte ik in een zware depressie. Ik verwaarloosde mijzelf en mijn financiën en heb bijna 3 jaar geen aangifte gedaan. Het bedrijf had ik niet meer, maar ik zat wel met torenhoge schulden. Ik overzag het geheel niet meer. Een hulpverlener verwees mij toen door naar Laura van der Ploeg.”
Stella voor complexe problemen
Laura is beschermingsbewindvoerder bij De Financiële Hulpverlener Deventer. “Wij helpen zo’n 600 cliënten in de regio. Hierbij heb ik te maken met allerlei organisaties waarbij financiën een rol spelen. De problemen van Casper waren complex. Hij had ongeveer een ton schuld bij meerdere partijen, waaronder de Belastingdienst. Voor de schuld van de Belastingdienst kreeg hij geen betalingsregeling, vanwege de opgelegde boetes van afgelopen jaren.”
Laura vervolgt: “Mijn ervaring met de Belastingdienst was dat het afhandelen van complexe dossiers met de Belastingdienst niet altijd eenvoudig is. Net als ieder ander belde ik dan met de BelastingTelefoon. Maar omdat onze dossiers vaak raakvlakken hebben met meerdere onderdelen binnen de organisatie, werd ik van het kastje naar de muur gestuurd en liep ik geregeld vast.”
“In 2019 hoorde ik op een congres over Stella, een team binnen de Belastingdienst dat hulp biedt aan burgers en bedrijven met complexe fiscale problemen. Het dossier van Casper diende ik na ontvangst direct via e-mail bij ze in. Dit werd beoordeeld of het aan de criteria voldeed en binnen een paar dagen belde een medewerker van het Stella-team met de vraag om afschriften uit die periode toe te sturen. Op basis daarvan diende zij met hem de openstaande aangiften in. De boetes werden kwijtgescholden en Casper kon na een paar weken alsnog de schuldsanering in.”
Heb je een complex probleem met belastingen? Neem dan contact met ons via telefoonnummer (0800 - 0543) of maak een afspraak voor een persoonlijk gesprek aan de balie. We kijken dan samen hoe we je het beste kunnen helpen.
Weer schuldenvrij
Casper: “Toen ik dat hoorde heb ik wel een traantje weggepinkt. Schulden geven zoveel stress. Ze stonden in de weg van mijn herstel. In 3 jaar heb ik alles afbetaald. Ik ben nu weer schuldenvrij. Zelf was ik hier echt niet uitgekomen.”
Laura: “Zonder het Stella-team had ik dit niet zo snel voor elkaar gekregen. Sindsdien zijn mijn ervaringen met het Stella-team alleen maar positief. Ik heb doorgaans 1 contactpersoon met wie ik direct kan schakelen. Diegene handelt het hele proces binnen de Belastingdienst af en houdt mij telefonisch op de hoogte van de vorderingen. Dat scheelt mij enorm veel tijd. Wat mij nog meer zou helpen? Een schriftelijke bevestiging van de afspraken die wij maken, bijvoorbeeld via e-mail. Dit om te voorkomen dat er achteraf onduidelijkheid is over de afhandeling.”
Meer informatie
*Om privacyredenen is de naam Casper een fictieve naam.
Vragen over dit artikel?
Bent u journalist? En heeft u vragen na het lezen van dit artikel? Neem dan contact op met een van de persvoorlichters van de Belastingdienst. Bent u niet van de media, maar wilt u wel contact met ons? Ga dan naar contact op maat.