Steeds meer mensen regelen hun belastingzaken online
Publicatiedatum 12-12-2023, 11:00
Burgers kunnen via het Overzicht betalen en ontvangen sneller hun belasting betalen en hun belastingzaken regelen. Van de ongeveer 55.000 bezoekers die maandelijks inloggen doet 20% een online betaling met iDEAL. “In de toekomst maken we iDEAL betalen ook mogelijk voor ondernemers en intermediairs. En werken we hard aan de komst van digitaal incassomachtigen”, zegt Stephan Antuma, projectmanager bij Overzicht betalen en ontvangen.
Te betalen en ontvangen belastingbedragen
In Overzicht betalen en ontvangen zien burgers de actuele status van:
- de openstaande en oorspronkelijke bedragen
- de uiterste betaaldatums
- eventuele invorderingsrente
- en de betaalgegevens.
Daarnaast zien zij een historie van betaalde bedragen, tot 2 jaar terug. Burgers kunnen via OBO hun geldzaken snel en eenvoudig digitaal regelen.
Online betalingen stimuleren
De verdere ontwikkeling van OBO kost tijd. “Dit najaar ligt de nadruk op stimuleren van online betalingen”, legt Stephan uit. “Binnenkort vermelden we ook in brieven dat je kan betalen via iDEAL. Dit kan nu alleen nog voor inkomstenbelasting, zorgverzekeringswet, huur-, kinderopvang- en de zorgtoeslagen en het kindgebonden budget.
Het streven is om uiteindelijk uit te breiden naar motorrijtuigenbelasting, omzetbelasting (btw-aangifte) en loonheffing. En vanuit daar verder.”
Digitale incassomachtiging
“Momenteel werken we ook aan een digitale incassomachtiging”, vervolgt Stephan. “Als je belasting moet betalen en je doet dit in termijnen, dan kun je hiervoor een automatische incasso aanvragen. Dat gaat nu via een online formulier dat je moet invullen, uitprinten en opsturen. Met de digitale incassomachtiging kun je digitaal een incassomachtiging afgeven. Dat maakt het proces sneller en makkelijker. We starten met inkomstenbelasting en de zorgverzekeringswet. Doordat de aanvraag voor zo’n machtiging online verloopt, verkleinen we ook de kansen op schrijffouten.”
Papierwerk terugdringen
“In 2024 willen we ook bij de motorrijtuigenbelasting een digitale incassomachtiging aanbieden”, vertelt de projectleider. “Jaarlijks verwerkt de Belastingdienst 600.000 machtigingen voor automatische incasso voor alle middelen. We willen het papierwerk terugdringen. De aanvragen voor automatische incasso gaan nu nog via de post. Op het moment dat het goed loopt met de digitale incassomachtigingen, gaan we dat dit steeds meer aanbieden.”
Meer ontwikkelingen voor de toekomst
“Een andere ontwikkeling voor het nieuwe jaar is om ook intermediairs en bedrijven te laten inloggen bij OBO door middel van eHerkenning. Daarnaast werken we aan DigiD-machtigingen. Hiermee wordt het mogelijk dat mensen bijvoorbeeld hun ouders kunnen helpen met hun belastingzaken.”
Stephan kan niet ontkennen dat er werk aan de winkel is. “Er komt nog veel aan. Het is belangrijk dat we dit als Belastingdienst doen. We liepen best achter op de digitale ontwikkelingen. We zijn aan het vernieuwen en maken een enorme inhaalslag. Uiteindelijk willen we het de belastingbetaler zo gemakkelijk mogelijk maken. En ervoor zorgen dat iedereen plaats- en tijdonafhankelijk digitaal zijn belastingzaken kan regelen. Daar gaan we voor.”
Meer informatie
Bekijk de pagina Overzicht betalen en ontvangen of lees het artikel 'Nu snel en eenvoudig inzicht in belasting- en toeslagenzaken'.
Vragen over dit artikel?
Bent u journalist? En heeft u vragen na het lezen van dit artikel? Neem dan contact op met een van de persvoorlichters van de Belastingdienst. Bent u niet van de media, maar wilt u wel contact met ons? Ga dan naar contact op maat.