Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Burgers

Burgers hebben op verschillende momenten contact met de Belastingdienst. Bijvoorbeeld voor inkomstenbelasting of een schenking. Men moet op ons aankunnen als het gaat om aangifte doen, behandelen van bezwaren en beantwoorden van vragen.

Uitgeschreven tekst video

(Een man wandelt door een straat met huizen.)

Ik ben Rowan en ik werk als jurist bij de Belastingdienst.

Om het de burger zo gemakkelijk mogelijk te maken om aan de belastingplicht te voldoen, werken wij aan een snelle, betrouwbare en zorgvuldige behandeling.

(Beeldtitel: Jaarplan 2023. Burgers centraal.)

LEVENDIGE MUZIEK

Wij doen dit onder andere door de brieven die wij versturen, stuk voor stuk begrijpelijker te maken, zodat je direct weet wat je moet doen.

En als je een eenvoudige fiscale situatie hebt, dan is de aangifte dit jaar al volledig voor je ingevuld.

Voor extra hulp komt videobellen met onze digitale balie voor iedereen beschikbaar naast onze hulp via social media en de chatfunctie op de site.

Als een burger in de knel dreigt te raken met het regelen van z'n belastingzaken,

dan proberen we zo veel mogelijk te doen om te helpen. Soms is het zo opgelost, maar het kan ook voorkomen dat iemand schulden heeft of dat er geen aangifte is gedaan.

Door dit tijdig te signaleren, kunnen we dit samen oplossen.

Voor mensen met complexere belastingvraagstukken blijven we werken met het zogeheten Stella-team.

Dit team van verschillende experts helpt mensen zo goed mogelijk met het oplossen van de problemen en zorgt ervoor dat ze niet van het kastje naar de muur worden gestuurd.

Ook in 2023 blijven we ons meer inzetten voor persoonlijke ondersteuning waar dit nodig is.

Zo hebben we regionale steunpunten waar u terechtkunt voor vragen.

Afhankelijk van de vraag naar hulp breiden we de capaciteit in 2023 uit, zodat we ongeveer 170.000 mensen persoonlijk kunnen helpen.

Ook via de BelastingTelefoon komen er meer specialistenteams die deskundige en persoonlijke hulp bieden aan de burgers.

Signalen die we van burgers via de BelastingTelefoon of andere kanalen krijgen,

gebruiken we om onze dienstverlening en bereikbaarheid zo goed mogelijk te verbeteren.

Bij de Belastingdienst werken we elke dag aan een organisatie waar burgers en bedrijven centraal staan in de dienstverlening.

(Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Belastingdienst. Het beeld wordt lichtblauw met heel lichtblauw. Beeldtekst: Meer weten over onze dienstverlening voor burgers? Bekijk het volledige Jaarplan 2023 op Belastingdienst.nl.)

DE LEVENDIGE MUZIEK EBT WE

Burgers centraal

Uitgeschreven tekst

Naar verwachting hebben 7,9 miljoen burgers aangifte gedaan bij ons. Hiervan zijn 94.000 schenkers en 73.000 erfgenamen. We behandelden 8,4 miljoen aangiften en 60.000 bezwaren en deden 6 miljoen telefoontjes. Dit zorgt voor 2 miljard euro aan belastingopbrengsten, exclusief door bedrijven afgedragen belastingen zoals loonheffing. 

Andere collega's aan het woord

MKB

Vlog jaarplan MKB 2023

Grote organisaties

Vlog jaarplan grote organisaties 2023

Deel deze pagina