Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Meer digitale hulp voor ondernemers bij aangifte

De administratie van ondernemers is steeds digitaler. De Belastingdienst sluit hierop aan door ondernemers zoveel mogelijk te helpen om hun administratie en aangiftes in één keer goed op te stellen en op tijd te betalen. Vaak zit er grote winst in relatief eenvoudige oplossingen, bijvoorbeeld met de inzet van iDEAL.

Burgers en bedrijven verlangen dat de Belastingdienst meegaat met technologische ontwikkelingen. Dat is een van de redenen voor de opzet van het programma Versterking Administratieve Ketens (VAK). Dit programma is mede in het leven geroepen om te zorgen dat nieuwe en bestaande ondernemers al hun transacties in één keer goed in hun administratie kunnen verwerken. Paul Jairath, projectmanager binnen VAK: “Concreet streven we 2 doelen na: ondernemers meer gemak bieden en fouten voorkomen in de administratie, aangifte en betaling.”

Type- en overschrijffouten voorkomen

VAK richt zich niet alleen op ondernemers die zakendoen via de eigen aangifteportalen van de Belastingdienst, zoals Mijn Belastingdienst Zakelijk. Ook ondernemers met een fiscaal dienstverlener of commerciële aangiftesoftware zijn in beeld. Het programma richt zich op alle digitale producten die de ondernemer gebruikt bij zijn administratie.

Inmiddels hebben 6 softwareleveranciers van boekhoudpakketten voor de omzetbelasting het betalen met iDEAL mogelijk gemaakt. Sinds oktober 2020 is het ook voor softwareleveranciers van salarispakketten mogelijk om aan te sluiten op de internetkassa, wat 3 softwareleveranciers hebben gedaan. In totaal is in 2020 ruim 60.000 keer aan de Belastingdienst betaald via iDEAL, goed voor zo’n € 170 miljoen.

Een voorbeeld uit het programma is de zogenoemde ‘gesloten keten van data’ die de Belastingdienst wil ondersteunen. Door het vastleggen van facturen in een boekhoudsysteem en dat geautomatiseerd te koppelen aan aangiftesoftware, wordt de boekhouding automatisch vertaald naar een goede belastingaangifte. Dit systeem helpt ondernemers om fouten te voorkomen. Dit vraagt nog veel afstemming met verschillende partijen. Paul: “Er is ook veel winst te behalen door type- en overschrijffouten te voorkomen, die leiden tot verkeerde aangiften of betalingen. Dat doen we bijvoorbeeld door gebruik van iDEAL.”

Betaalgemak

Er wordt ook ingezet op betaalgemak. Met iDEAL kunnen klanten op een vertrouwde en gemakkelijke manier correct betalen. Direct betalen met iDEAL tijdens het doen van aangifte is een logische en wenselijke stap voor ondernemers. Doordat de juiste gegevens automatisch worden overgenomen in de betaling worden fouten voorkomen. Daarom is in samenwerking met softwareleveranciers gewerkt aan een oplossing om dit mogelijk te maken vanuit boekhoudpakketten.

Uitbreiding iDEAL-functionaliteit

Vooralsnog is de iDEAL functionaliteit alleen beschikbaar gesteld aan softwareontwikkelaars voor de loonheffingen en omzetbelasting. Dit jaar wordt bekeken of dit ook mogelijk is voor Mijn Belastingdienst Zakelijk. Bijna 60% van ondernemers gebruikt de portalen van de Belastingdienst voor de btw-aangifte.

Timmermans: “Al in de eerste week hebben 1.000 Loket.nl-gebruikers het gemak van de iDEAL-betaling van de loonaangifte ondervonden. We lanceerden deze functionaliteit in het nieuwe Loket.nl en kregen er veel positieve reacties op. Het maakt het betalen van de loonaangifte namelijk net zo gemakkelijk als het doen van een online aankoop. Leuker kunnen we het niet maken voor onze klanten, wel makkelijker.”

In 2021 wordt onderzocht of iDEAL in boekhoudpakketten ook voor inkomsten- en vennootschapsbelasting mogelijk is, zegt manager Betalingsverkeer Renie Boom-van Geest: “We willen graag zo veel mogelijk ondernemers deze functionaliteit bieden. En het is snel te regelen, sommige ontwikkelaars hebben iDEAL in enkele weken opgenomen in hun pakket. Iedereen heeft hier baat bij: de dienstverlening van de softwareontwikkelaar, de Belastingdienst, maar vooral de ondernemer voor wie de belastingbetaling gebruiksvriendelijk en gemakkelijk wordt: een win-win-win.” Voor particulieren wordt binnen de Belastingdienst gewerkt aan een klantportaal voor geldzaken, waar in de toekomst ook iDEAL wordt geboden.

Deel deze pagina

Op deze pagina