Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Een sms'je of telefoontje van de Belastingdienst

We zijn er als Belastingdienst niet alleen om mensen te wijzen op hun plichten. Daarom verstuurden we in september en oktober 2023 ruim een half miljoen mensen een brief dat ze waarschijnlijk geld terugkrijgen. We zien dat de helft van deze groep geen belastingaangifte doet, terwijl ze mogelijk recht hebben op een teruggave. Daarom bellen we sinds 23 oktober 20.000 mensen proactief op om ze te wijzen op hun recht. Deze proef loopt tot en met 15 december 2023.

We stuurden in september ruim een half miljoen mensen een brief dat ze waarschijnlijk geld terug krijgen als ze alsnog aangifte inkomstenbelasting doen. Bij jongeren met kleine baantjes wordt vaak iets te veel belasting ingehouden. En ook bij gepensioneerden met meerdere kleine pensioenen is een teruggave mogelijk. Voor sommigen gaat het om bedragen hoger dan de geschatte teruggave van gemiddeld 444 euro.

Onze collega’s kijken tijdens het bellen mee in het systeem en leggen uit dat mensen waarschijnlijk geld terugkrijgen als ze aangifte doen. Als mensen het moeilijk vinden om de aangifte in te vullen, helpen ze met het maken van een afspraak voor Hulp bij Aangifte. Zo’n afspraak kan bij een van de balies van een belastingkantoor, of via de digitale balie met een videobelverbinding.

Hulp aan burgers

Marieke Wagter, programmamanager Vroegsignalering: “We onderzoeken continu op welke manier we burgers kunnen helpen om aan hun verplichtingen te voldoen, én om ze te attenderen op hun rechten. Met deze actie uit het programma Vroegsignalering, helpen wij mensen om geld terug te krijgen waar ze recht op hebben. Een andere actie waar we mensen actief benaderden, is een proef met een contactkaartje."

Wat is Vroegsignalering?

Steeds meer mensen dreigen fiscaal in knellende situaties te komen. We benaderen proactief burgers en ondernemers, van wie het vermoeden bestaat dat er mogelijk iets in hun situatie speelt. Deze burgers bieden we hulp aan voordat problemen mogelijk escaleren. Medewerkers die direct en indirect klantcontact hebben, worden opgeleid om signalen te herkennen.

Ook een sms

"We versturen tijdens de proef ook een sms, waarin we vragen contact met ons op te nemen. Uit eerdere ervaringen weten we dat een deel van de groep die nu niet gebeld wordt, na een sms alsnog actie onderneemt.

Steeds meer mensen dreigen fiscaal in knellende situaties te komen. We benaderen proactief burgers en ondernemers, van wie het vermoeden bestaat dat er mogelijk iets in hun situatie speelt. Deze burgers bieden we hulp aan voordat problemen mogelijk escaleren. Medewerkers die direct en indirect klantcontact hebben, worden opgeleid om signalen te herkennen."

Vragen over dit artikel?

Bent u journalist? En heeft u vragen na het lezen van dit artikel? Neem dan contact op met een van de persvoorlichters van de Belastingdienst. Bent u niet van de media, maar wilt u wel contact met ons? Ga dan naar contact op maat.

Deel deze pagina

Op deze pagina