Blog: "Haar voorzichtige glimlach doet wonderen"
Publicatiedatum 15-11-2022, 10:42
Als controlemedewerker ben je degene die vaak het dichtst bij de ‘klant’ komt. "Veel kleine bedrijven worden vanuit huis opgericht en het gebeurt dan ook regelmatig dat ik bij de ondernemer thuis zit voor het boekenonderzoek", aldus controlemedewerker Patricia van der Velden.
Inmiddels zit ik alweer 12,5 jaar in de buitendienst en heb ondertussen al het nodige meegemaakt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog steeds moeilijk vind als ik een ondernemer tref die in een lastige situatie zit. Je hebt van die ondernemers die het geluk gewoon niet met zich mee hebben.
Zo was ik ooit bij een ondernemer die een winkel had. Hij had een spierziekte en zijn dochtertje ook. Vlak daarna kreeg hij een ernstig auto-ongeluk, dat hij ternauwernood overleefde. De littekens van dit ongeluk stonden nog in zijn gezicht en het lopen ging hem eveneens niet gemakkelijk af. De lijst met financiële tegenslagen bij deze ondernemer is nog vele malen langer (inbraak, vernieling en oplichting) en dan sta ik daar ook nog eens op de stoep voor mijn boekenonderzoek. Zoiets raakt mij wel.
Emoties
En nu heb ik een controle bij een dame die ook voor het ongeluk geboren is. Zij startte een bedrijf in 2019. 3 jaar en 3 niet betalende opdrachtgevers later is al haar spaargeld weg. Ze is hoogzwanger van haar 2e kindje en haar relatie is stuk gelopen. Ze is inmiddels gestaakt en heeft al maandenlang geen inkomen meer, ze kan zichzelf en haar kind amper eten geven. Voor de voedselbank kwam ze niet in aanmerking, omdat haar ex nog op haar adres stond ingeschreven, maar hij woont tijdelijk bij een vriend in. Ze moet thuis gaan bevallen, omdat ze geen zorgverzekering meer heeft. Laten we hopen dat de bevalling wel goed gaat aflopen. Ik zal jullie de rest van haar ellende besparen, maar ook hier zijn de nodige emoties los gekomen bij de ondernemer.
Dienstverlenend hart
En dan sta ik daar met mijn tas en laptop voor een boekenonderzoek. De administratie is een puinhoop en de ondernemer snapt er zelf niets van. Een adviseur kan ze niet betalen, eten voor haar en haar kindje gaat immers voor. Ze zit huilend voor me met de bonnen in haar handen. En dan gaat mijn dienstverlenende hart spreken. Ik weet dat ik eigenlijk niet het werk moet doen van de ondernemer/adviseur, maar ik kan haar toch niet zo aan haar lot overlaten. Ze begrijpt weinig van een computer en noteert alles nog met de hand in een schriftje.
Ik vraag haar om de kosten op orde te brengen. Alles onder elkaar in een schriftje, met de kosten en de btw apart. Hierna maak ik een afspraak met haar en we gaan er samen voor zitten. Tijdens die afspraak breng ik alles in kaart. Dit wordt wel een correctie voor de btw, maar gelukkig zijn er meerdere btw-aangiften geblokkeerd en niet uitbetaald.
Zekerheid
Uiteindelijk zal het haar door de blokkades niet veel gaan kosten en ze heeft eindelijk duidelijkheid na maandenlange problemen. Het kost mij dan misschien extra tijd, maar de voorzichtige glimlach op het gezicht van de vrouw doet wonderen, ook al is de boodschap dat ze moet gaan betalen. Mensen willen immers weten waar ze aan toe zijn.
Dit voelt goed. Ik heb zo alvast een voorsprongetje genomen op een training die ik ga volgen voor de pilot Vroegsignalering. Daar leren we om nog beter in een vroeg stadium betalingsproblemen te signaleren en hierop gerichte actie te ondernemen. Voor deze dame hebben we in ieder geval een schuldsituatie kunnen voorkomen!
Patricia van der Velden
controlemedewerker MKB