Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Opening 200ste Informatiepunt Digitale Overheid voor hulp bij digitale overheidszaken

Demissionair staatssecretaris Raymond Knops (met blauwe ballon) en Nationale ombudsman Reinier van Zutphen (met gele ballon)
Demissionair staatssecretaris Raymond Knops (met blauwe ballon) en Nationale ombudsman Reinier van Zutphen (met gele ballon)

Demissionair staatssecretaris Raymond Knops (BZK) en Nationale ombudsman Reinier van Zutphen openden vandaag het 200ste Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) in bibliotheek De Bollenstreek in Oegstgeest. IDO’s helpen jaarlijks ongeveer 4 miljoen burgers die het lastig vinden om digitaal zaken te doen met de overheid.

De IDO’s bestaan nu 2 jaar en vervullen een belangrijke rol voor iedereen die extra hulp nodig heeft bij de digitale dienstverlening van de overheid. Denk aan ouderen, laaggeletterden, werkzoekenden en jongeren met financiële, fiscale en juridische vragen. In de bibliotheek vinden zij medewerkers die speciaal getraind zijn om hen te begeleiden bij het zoeken naar informatie op overheidswebsites.

Laagdrempelige hulp

Demissionair staatssecretaris Knops: "De overheid wil dat iedereen mee kan doen aan de digitale samenleving, ook burgers die extra hulp nodig hebben. Burgers moeten zich op hun gemak voelen, het menselijk contact hoort daarbij. Ik ben blij dat we naast de digitale dienstverlening van de overheid nu ook plekken hebben waar burgers een steuntje in de rug krijgen bij digitale overheidszaken.

Hans Portengen, directeur bibliotheek Bollenstreek: “De bibliotheken zijn daarvoor ideaal. Ze zijn laagdrempelig en dichtbij. En je wordt fysiek te woord gestaan door deskundige mensen die luisteren naar hulpvragen en eventueel doorverwijzen naar maatschappelijke instanties.  Ook geven we cursussen aan burgers, bijvoorbeeld over hoe zij een DigiD moeten aanvragen om zaken te doen met de digitale overheid.”

Uitbreiding aantal Informatiepunten Digitale Overheid

Er zijn nu 200 IDO’s in verschillende bibliotheken verspreid over het land. Eind 2022 moeten dat ongeveer 400 informatiepunten zijn in heel Nederland. Op die manier is voor iedere burger digitale hulp beschikbaar binnen een straal van 1,9 kilometer.  

Gidsfunctie

De Belastingdienst is erg blij met deze samenwerking. Liane Vlaskamp, algemeen directeur Particulieren van de Belastingdienst: “Bibliotheken zijn een onmisbare partner voor de digitale dienstverlening van de overheid. Zij zijn daarnaast dé gids voor Nederland naar andere dienstverlenende organisaties, zeker ook naar de Belastingdienst. Burgers kunnen met hun persoonlijke fiscale vragen ook terecht bij de BelastingTelefoon, op afspraak bij onze balies of via social media.”

Informatiepunten Digitale Overheid
Het IDO is een samenwerkingsverband van publieke dienstverleners, waaronder de Belastingdienst, met de Koninklijke Bibliotheek. Burgers krijgen bij een IDO gratis informatie over online overheidsdiensten. In een Manifestgroep werken de openbare bibliotheken in de uitvoering samen met 15 publieke dienstverleners. Dit zijn de Belastingdienst, Toeslagen, CAK, CBS, CIZ, CJIB, Dienst Justis, DUO, IND, Kadaster, Kamer van Koophandel, RDW, RVO, SVB en UWV.

Bekendheid Informatiepunten vergroten

Vanaf 9 juni tot eind 2021 zijn er spotjes op tv en berichten en filmpjes op internet om de bekendheid te vergroten van bibliotheken als dé plek voor algemene vragen over het gebruik van overheidswebsites voor digitale dienstverlening.

Reinier van Zutphen: "We zien nu dat veel burgers de stap naar deze informatiepunten gezet hebben. Zij kunnen dit. De uitdaging is nu om ook burgers te bereiken die moeite hebben met deze stap. We weten dat zelfredzaamheid niet iets is dat je zomaar even hebt. Ik gun daarom ook deze mensen dat zij de IDO’s weten te vinden en zich laten helpen met digitale overheidszaken."

Meer informatie

Categorie :

Deel deze pagina