Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Meerjarig ontwikkel programma maakt het makkelijker voor ondernemers

Een van de doelen van de Belastingdienst is om het voor ondernemers makkelijker te maken om in één keer een juiste aangifte te doen. Daarom startten we in 2017 een proef waarin ondernemers met een online boekhoudpakket hun btw-aangifte konden indienen én de betaling direct konden regelen via iDEAL. Als vervolg hierop loopt op dit moment een proef voor de automatische winst aangifte waarbij vanuit het boekhoudpakket een aangifte Inkomstenbelasting wordt opgesteld. De proeven vormen een onderdeel van een meerjarige ontwikkeling voor ondernemers met als doel fouten voorkomen en betere ondersteuning bij het doen van aangifte en betalen.

Tijdens de proef met de btw-aangifte werden de gegevens voor de btw-aangifte automatisch overgenomen uit het boekhoudprogramma. De aangifte werd vervolgens vanuit het boekhoudprogramma verstuurd naar de Belastingdienst en het bedrag van de btw aangifte kon direct betaald worden met iDEAL. Deelnemers van de proef laten weten dat ze deze werkwijze overzichtelijk, duidelijk en gebruikersvriendelijk vinden. De proef met de omzetbelasting is inmiddels succesvol afgerond en daarom is de iDEAL functionaliteit nu breed beschikbaar gesteld voor alle externe softwareontwikkelaars die de omzetbelasting ondersteunen.

De volgende stap is om de iDEAL functionaliteit te testen voor de loonbelasting. Daarna stellen wij de functionaliteit breed beschikbaar voor alle softwareontwikkelaars van salarispakketten.

Beter helpen door online boekhoudpakket

De Belastingdienst heeft de afgelopen periode ingezet op het verbeteren van de winst-aangifte met nieuwe hulpmiddelen in boekhoudpakketten. Deze ontwikkelen we, nu nog als proef, samen met publieke en private partijen. Zo kijken we bijvoorbeeld naar de mogelijkheden om onbewuste fouten bij ondernemers te voorkomen met behulp van een boekhoudhulp die fiscale wetgeving uitlegt zodat het ondernemers helpt de juiste gegevens in te boeken. Deze vorm van ondersteuning wordt doorontwikkeld en in overleg met de markt breder ter beschikking gesteld.

Samenwerken is cruciaal

Samenwerking met onder andere softwareontwikkelaars, fiscaal dienstverleners, keurmerkinstanties en andere partners, zoals de Kamer van Koophandel en FNV Zelfstandigen is van belang voor ons programma. De gezamenlijke kennis over de doelgroep en de technische kennis van deze marktpartijen maken het mogelijk om functionaliteiten te ontwikkelen en te implementeren die aansluiten op de administratieve wereld van de ondernemer. Zo maken we samen flinke stappen op het gebied van het gemakkelijker doen van de aangifte en de betaling vanuit een boekhoudpakket.

Moderne digitale interactie

Het programma draagt ook bij aan het doel van de Belastingdienst om te investeren in moderne, digitale interactie met bedrijven, waarbij we meer willen aansluiten op de digitale wereld van de ondernemer. Daarom werken we samen met de Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) en DigiCampus. We onderzoeken hoe wij het aangifte proces beter kunnen laten aansluiten bij de digitale veranderingen van de toekomst, zodat ondernemers steeds meer gegevens geautomatiseerd kunnen aanleveren en de kwaliteit van die gegevens aansluit op de fiscale regels. Zo worden fouten voorkomen en helpen we ondernemers op tijd aangifte te doen en te betalen. De ondernemer besteedt minder tijd aan zijn aangifte en de Belastingdienst ontvangt betere aangiftes.

Deel deze pagina

Op deze pagina