Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Uitbreiding digitale dienstverlening voor bewindvoerders

Vrouw met headset

De Belastingdienst breidt de digitale Dienstverlening uit voor professionele bewindvoerders. Voortaan loggen zij voor hun cliënten in via eHerkenning op Mijn Belastingdienst. Claudia van den Boorn, medewerkster Beschermingsbewind, van Kredietbank Limburg is erg blij met deze ontwikkeling. ''Het scheelt mij uren bellen met de BelastingTelefoon.''

Robbi Dijkhuis, adviseur Interactie bij Belastingdienst: ''Bewindvoerders doen belangrijk fiscaal werk voor burgers die dat zelf niet kunnen of mogen. Om toch online zaken te regelen, logden professionele bewindvoerders soms in met de persoonlijke DigiD van hun cliënt. Want er waren nog geen digitale voorzieningen voor bewindvoerders, en cliënten kunnen geen machtiging afgeven. Daarom is inloggen via eHerkening voor Mijn Belastingdienst nu beschikbaar.''

Het liefst regel ik alles online

Claudia van den Boorn is medewerkster Beschermingsbewind bij Kredietbank Limburg. Voor circa 900 cliënten voert zij samen met haar collega’s beschermingsbewind uit. Zij is blij dat zij voortaan via eHerkenning op Mijn Belastingdienst kan inloggen voor cliënten. Claudia: ''Voor kort kon ik niets online regelen voor mijn cliënten. Dat betekende dat ik voor élke vraag, per cliënt moest bellen naar de Belastingtelefoon. Gelukkig zitten daar steeds meer medewerkers, die dan bij een volgende vraag voor een andere cliënt zelf opnieuw inloggen, zodat ik niet weer moet bellen.''

''Dat bellen vind ik vooral bij een spoedverzoek erg vervelend. Bijvoorbeeld omdat een toeslag is overgemaakt en ik kan het bedrag nergens terugvinden. Dan is waarschijnlijk het bedrag overgemaakt naar de cliënt en moet dat snel worden gecorrigeerd. Soms sta ik dan een uur in de wacht. En bij spoedvragen heb ik niets aan een terugbelverzoek. Dat duurt te lang. Kortom: het liefst regel ik alles online!''

Check of inloggen lukt

Om gebruik te maken van eHerkenning is het noodzakelijk dat een bewindvoerder goed is geregistreerd in het register Toezicht van de Rechtspraak. Robbi: ''Voor de aangifte inkomstenbelasting 2022 willen we zorgen dat de eerste 75.000 bewindvoerders hiervan gebruik kunnen maken. Mijn tip aan de bewindvoerders is om nu al te checken of het inloggen lukt en niet te wachten tot de aangifteperiode. Via onze maandelijkse overleggen met koepelorganisaties halen wij feedback op bij die bewindvoerders om onze digitale dienstverlening verder te verbeteren.''

Uitbreiden digitale mogelijkheden

Claudia: ''Het prettige van inloggen op Mijn Belastingdienst, is dat ik documenten als een inkomensverklaring of het definitieve aanslagformulier van mijn cliënt meteen kan downloaden. Hopelijk kan dit binnenkort ook voor een voorschotbeschikking Toeslagen en het doorgeven van een verzamelinkomen voor Toeslagen.

Ook zou het fijn zijn als ik niet meer weken op fysieke poststukken hoef te wachten na een telefonische aanvraag van een inkomstenoverzicht. Liever download ik de stukken zelf, zodat ik meteen aan de slag kan om een woning voor een cliënt te regelen. Kortom, het is zeker een verbetering, maar we zijn er nog niet.''

Robbi beaamt dit: ''Het is een goede stap vooruit, maar zeker niet de laatste. De Belastingdienst wil eHerkenning ook beschikbaar maken voor niet-professionele bewindvoerders. De Rechtspraak werkt daarom hard aan het voor die groep mogelijk maken om zich in te schrijven in het register van Toezicht van de Rechtspraak.

De Belastingdienst heeft daarnaast de ambitie om de portalen Mijn toeslagen en Mijn Belastingdienst Zakelijk ook geschikt te maken voor eHerkenning. Zo blijven we onze digitale dienstverlening verbeteren.''

Categorie :

Deel deze pagina

Op deze pagina