Schakel tussen burgers en maatschappelijke organisaties
Publicatiedatum 10-12-2024, 8:30
Dianne van Son-Couwenberg is als relatiebeheerder in de regio Oost-Brabant een belangrijke schakel tussen de Belastingdienst en maatschappelijke organisaties. Zij werkt samen met partners zoals bibliotheken en schuldhulpverlening om burgers te ondersteunen die hulp nodig hebben bij hun belastingaangifte. Deze mensen kunnen te maken hebben met taalproblemen, onvoldoende digitale vaardigheden, of het ontbreken van een ondersteunend netwerk van familie en vrienden. Voor vragen over belastingzaken willen we dat zij makkelijk hulp kunnen krijgen.
Diannes werk als relatiebeheerder is een voorbeeld van hoe de Belastingdienst maatschappelijke hulpverleners ondersteunt. “Als relatiebeheerder bied ik geen hulp bij fiscale zaken, maar zorg ik dat maatschappelijk dienstverleners of vrijwilligers de juiste informatie en ondersteuning krijgen", legt Dianne uit.
Samen met haar collega’s werkt ze aan een landelijk dekkend netwerk voor hulp aan burgers. Dianne heeft een breed netwerk in haar regio. “Niet iedereen kan rekenen op hulp van familie of vrienden. Door samen te werken met lokale partijen kunnen mensen vaak terecht bij hulpverlening in buurt voor hun belastingzaken. “Ik neem vaak zelf contact op met deze organisaties. Soms doen zij dat”, aldus Dianne.
“Wij bieden als Belastingdienst ondersteuning in de vorm van allerlei zaken. Ik geef aan waar hulpverleners terecht kunnen voor algemene vragen of waar zij signalen van burgers kunnen doorgeven, vervolgt zij. “Want wij brengen niet alleen informatie, we ontvangen ook belangrijke inzichten van hulpverleners. Deze organisaties komen achter de voordeur en wij als Belastingdienst niet. Zij zijn zo voor ons de ogen en oren in de samenleving.”
Signalen doorgeven
“Hulpverleners krijgen vaak vragen die verder gaan dan alleen belastingzaken,” legt Dianne uit. “Bijvoorbeeld over moeilijke brieven van de Belastingdienst. Soms begrijpen zelfs ervaren hulpverleners niet helemaal wat er bedoeld wordt, laat staan dat de burger het begrijpt. Deze signalen geef ik door aan de juiste afdelingen binnen de Belastingdienst, zodat we een passende oplossing kunnen bieden. Dit kan bijvoorbeeld een webinar zijn om hulpverleners te informeren. Of we nemen actuele informatie hierover op in het Kennisnetwerk voor hulpverleners”.
Signaal melden?
Als je als hulpverlener een signaal wil melden, kan dat via e-mailadres maatschappelijkdienstverleners@belastingdienst.nl.
Er was er veel vraag naar een speciaal telefoonnummer voor maatschappelijke dienstverleners. "Het is soms lastig voor helpers als ze lang moeten wachten aan de telefoon terwijl de burger naast hen zit", vertelt Dianne. “Soms leidt dat ertoe dat er een nieuwe afspraak gemaakt moet worden, en niet alle burgers komen dan terug. Daarom is er nu een speciaal telefoonnummer voor maatschappelijke dienstverleners, waarmee zij sneller hulp kunnen krijgen.”
Verbinden en samenwerken
Een belangrijk onderdeel van Diannes werk is het organiseren van regiobijeenkomsten. Tijdens deze bijeenkomsten komen maatschappelijke organisaties bij elkaar om kennis te delen en te netwerken. De Belastingdienst ondersteunt deze samenwerking met een Kennisnetwerk; een online platform waar hulpverleners informatie en oefenmateriaal kunnen vinden over belastingzaken en toeslagen. Het Kennisnetwerk bevat daarnaast een forum voor vragen en een nieuwsrubriek. Gebruikers kunnen zich ook abonneren op een maandelijkse nieuwsbrief voor de laatste updates.
Up-to-date
Op 12 december organiseert de Belastingdienst samen met Dienst Toeslagen een Eindejaarswebinar over de laatste ontwikkelingen op het gebied van het aangifte- en toeslagenproces. Alle hulpverleners krijgen via het Kennisnetwerk een uitnodiging voor dit webinar. Dianne: “Zo zorgen we ervoor dat iedereen weer up-to-date is.”
In februari 2025 staat de volgende regiobijeenkomst in Oost-Brabant gepland, waar maatschappelijk dienstverleners samenkomen om kennis te delen en ervaringen uit te wisselen. Dianne: "Er zullen medewerkers aanwezig zijn van Geldfit, LIC (Landelijk Incasso Centrum van de Belastingdienst), CJIB (Centraal Justitieel Incasso Bureau) en Logius. Zij verzorgen workshops en ook hebben de deelnemers de kans om hen persoonlijk te spreken en vragen te stellen. Omdat we dan middenin de aangifteperiode zitten, verwacht ik bijvoorbeeld veel vragen over DigiD en machtigen voor Logius. We hopen natuurlijk op een hoge opkomst vanuit het maatschappelijke werkveld. Daar doen we het tenslotte voor!"
Succesvolle samenwerking bibliotheken
Een goed voorbeeld van een succesvolle samenwerking is die met bibliotheken. Bibliotheken zijn een laagdrempelige plek waar burgers terecht kunnen voor hulp bij hun belastingaangifte. Door samen te werken met maatschappelijke organisaties zorgen bibliotheken ervoor dat er altijd genoeg hulp beschikbaar is. “De bibliotheek is de huiskamer van de samenleving", zegt Dianne. “Gemiddeld ligt een bibliotheek op 2 kilometer afstand van iemands huis, dus hulp bij belastingzaken is zo nooit ver weg.”
Enthousiast vertelt Dianne over de geslaagde samenwerking met Bibliotheek Veldhoven. “Dat is een mooi voorbeeld van hoe een lokaal netwerk goed kan functioneren”, vindt ze. “De bibliotheek werkt samen met verschillende maatschappelijke organisaties om burgers in de buurt op een laagdrempelige manier te ondersteunen bij hun belastingzaken. Zo bereiken we mensen die wij anders niet kunnen bereiken. Dat is echt heel fijn.”
Lees ook
Dankzij samenwerking: hulp bij belastingzaken altijd in jouw buurt
Vragen over dit artikel?
Bent u journalist? En heeft u vragen na het lezen van dit artikel? Neem dan contact op met een van de persvoorlichters van de Belastingdienst. Bent u niet van de media, maar wilt u wel contact met ons? Ga dan naar contact op maat.