Toezicht verklaring privégebruik auto (VPGA)
Publicatiedatum 05-02-2025
Op deze pagina vindt u informatie over het algoritme ‘Verklaring privégebruik auto’ (VPGA). Dit algoritme helpt medewerkers van de Belastingdienst bij het toezicht houden op een juiste en volledige inhouding en afdracht van de loonheffingen. Het algoritme VPGA helpt medewerkers van de Belastingdienst te reageren op de mogelijk onjuiste toepassing van verklaringen privégebruik auto.
Situatie, doel en algemene omschrijving
De Belastingdienst houdt toezicht op een juiste en volledige aangifte en afdracht van de loonheffingen. Loonheffingen zijn belastingen en premies die inhoudingsplichtigen (zoals werkgever, pensioenfonds of uitkeringsinstantie) inhouden op (loonbelasting en premie volksverzekeringen) en betalen over (premies werknemersverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet) het loon van hun werknemers. Het algoritme VPGA helpt de medewerkers van de Belastingdienst bij het toezicht houden op de juiste naleving van de voor de loonheffingen relevante wetgeving. Een verklaring geen privégebruik auto kan worden aangevraagd door een werknemer als voldaan wordt aan de voorwaarden.
Het algoritme VPGA is bedoeld om bij gebruik van de verklaring geen privégebruik auto de ten onrechte achterwege gelaten bijtelling privégebruik auto te kunnen detecteren. Door het algoritme worden verschillende soorten gegevens gecombineerd om indicaties op te sporen van situaties waar er sprake kan zijn van ten onrechte achterwege gelaten bijtelling privégebruik auto en daarmee te weinig ingehouden en afgedragen loonheffingen.
Het algoritme detecteert het fiscaal niet logisch te verklaren gegeven dat binnen het kalenderjaar een periode sprake is van bijtelling privégebruik auto en er een periode is van geen bijtelling in verband met het gebruik van een verklaring geen privégebruik auto. Een periode van wel bijtellen betekent dat kennelijk niet voor het gehele kalenderjaar bewijs kan worden geleverd dat niet meer dan 500 kilometer voor privédoeleinden is gereden. De bijtelling privégebruik auto is dan voor het gehele kalenderjaar van toepassing, ook voor de periode van verklaringhouderschap.
De behandelaar gebruikt de uitkomsten van het algoritme bij het houden van toezicht op de juiste naleving van regels uit de relevante wetgeving bij het gebruik van de verklaring geen privégebruik auto.
De behandelaar neemt contact op met de inhoudingsplichtige met het verzoek om een toelichting. Wanneer uit dit contact blijkt dat terecht de bijtelling achterwege is gelaten wordt het onderzoek gesloten. Wanneer uit dit onderzoek volgt dat het bewijs ontbreekt dat op kalenderjaarbasis voor niet meer dan 500 kilometer voor privédoeleinden is gereden, wordt een naheffingsaanslag loonheffingen opgelegd.
Toezicht op juiste toepassing verklaring privégebruik auto
Wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een onjuiste toepassing van de verklaring geen privégebruik auto worden er ten onrechte geen of te weinig loonheffingen afgedragen.
Bij een door de werkgever ter beschikking gestelde auto wordt deze met een forfaitair vastgesteld bedrag belast als loon in natura, zijnde de bijtelling privégebruik auto. De bijtelling kan door de werkgever (inhoudingsplichtige) achterwege worden gelaten als bewezen kan worden dat met de auto voor niet meer dan 500 kilometer op kalenderjaarbasis voor privédoeleinden is gereden.
De werkgever (inhoudingsplichtige) kan de bijtelling privégebruik auto ook achterwege laten wanneer hij een afschrift van de beschikking verklaring geen privégebruik auto van de werknemer heeft ontvangen.
De werknemer kan deze beschikking aanvragen bij de Belastingdienst. Bij het overhandigen van de verklaring aan de werkgever komt hiermee de bewijslast dat op kalenderjaarbasis voor niet meer dan 500 kilometer voor privédoeleinden met de ter beschikking gestelde auto(‘s) is gereden, bij de werknemer te liggen. Eventuele naheffingen komen daarmee terecht bij de werknemer.
Voordelen gebruik algoritme
Het toezicht privégebruik auto is belangrijk voor de juistheid van de aangifte loonheffingen. Het algoritme kan een medewerker van de Belastingdienst daarbij ondersteunen. De beoordeling is daardoor zorgvuldiger, efficiënter en eenvormiger.
Het algoritme draagt bij aan het systematisch en nauwkeurig controleren van aangiften loonheffingen op het onderwerp privégebruik auto bij verklaringhouders. Door het inzetten van een algoritme kunnen de aangiften sneller worden getoetst op juistheid.
Gegevens, gegevensverwerking en controle
De volgende gegevens worden ingevoerd in het algoritme:
Gebruikte gegevens | Bron |
Identificerende gegevens | Basisregistratie Personen (BRP) |
Identificerende gegevens | BVR |
Identificerende gegevens | vPGA |
Polisgegevens | UWV |
Aangiftegegevens Loonheffingen | Belastingdienst |
Aangiftegegevens Inkomstenheffing | Belastingdienst |
Wettelijke basis
De gegevens in bovenstaande tabel worden voor het doel van het algoritme verwerkt om de volgende wetten uit te voeren:
- Algemene wet inzake rijksbelastingen
- Algemene wet bestuursrecht
- Algemene verordening gegevensbescherming
- Uitvoeringswet algemene verordening gegevensbescherming
- Wet op de loonbelasting 1964
- Wet Inkomstenbelasting 2001
- Wet algemene bepalingen Burgerservicenummer
- Archiefwet 1995
Type algoritme
Het algoritme bestaat uit selectieregels die inhoudsdeskundigen hebben opgesteld op basis van wet- en regelgeving en expertise. Het algoritme is niet zelflerend. Dat betekent dat het zichzelf niet ontwikkelt tijdens het gebruik ervan.
Controle
Het algoritme is door de Belastingdienst ontwikkeld en worden ook intern onderhouden. De beslisregels worden beoordeeld en zo nodig bijgesteld om te blijven voldoen aan wet- en regelgeving, als deze daartoe aanleiding geven.
Privacy en AVG
Het gebruik van de gegevens wordt getoetst aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Door het toetsen van persoonsgegevens komen eventuele privacyrisico's in beeld en kunnen passende maatregelen genomen worden.
De AVG schrijft voor dat er niet meer gegevens gebruikt mogen worden dan noodzakelijk is. Dat heet dataminimalisatie. De Belastingdienst onderzoekt regelmatig of de gebruikte gegevens nog nodig zijn en dus gebruikt mogen worden.
Gebruik bijzondere persoonsgegevens
Bij het algoritme VPGA wordt geen gebruik gemaakt van bijzondere persoonsgegevens.
Gelijkheid en non-discriminatie
De selectieregels in het algoritme worden getoetst aan non-discriminatie-wetgeving. Het verwerken van zo min mogelijk persoonsgegevens verkleint het risico op directe discriminatie. Medewerkers die betrokken zijn bij de ontwikkeling en het beheer van de algoritmen krijgen training over gegevensbescherming en vooroordelen.
Waarborgen
De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist dat het handelen van de overheid transparant en rechtmatig is. De Belastingdienst neemt bij de toepassing en ontwikkeling van algoritmen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht.
Menselijke tussenkomst
Menselijke tussenkomst in de context van de Belastingdienst houdt in dat een bevoegde en deskundige medewerker een wezenlijke rol speelt in de besluitvorming.
Bij de werking van het algoritme is altijd sprake van menselijke tussenkomst. Het algoritme detecteert en selecteert. Het is de medewerker van de Belastingdienst die contact opneemt met de verklaringhouder en na een inhoudelijke toets de beslissing neemt.
Vragen over het Algoritmeregister?
Wilt u contact met ons over het algoritmeregister? Stuur dan een e-mail naar algoritmeregister@belastingdienst.nl. Bent u journalist? En heeft u vragen na het lezen van deze informatie? Neem dan contact op met een van de persvoorlichters van de Belastingdienst.