Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Externe databank voor financiële informatie

Op deze pagina vindt u informatie over een externe databank voor financiële informatie. Bloomberg & Orbis Databanken worden door specialisten verrekenprijzen (handmatig) geraadpleegd om aan de hand van historische transacties tussen derden een prijs te bepalen voor een financiële transactie tussen lichamen die onderdeel zijn van dezelfde multinationale groep.

Situatie, doel en algemene omschrijving

  • De Coördinatiegroep Verrekenprijzen (hierna: CGVP) is het onderdeel van de Belastingdienst dat verantwoordelijk is voor (samengevat) coördinatie, advisering en (interne) bijstand op het gebied van verrekenprijzen (Instelbesluit CGVP). Dit zijn altijd niet natuurlijke personen.
  • Verrekenprijzen spelen indien lichamen die onderdeel zijn van dezelfde (multinationale) groep, onderlinge transacties aangaan. Belastingplichtige moet onderbouwen dat de voorwaarden (waar de prijs onderdeel van uitmaakt) waarvoor de onderlinge transactie is aangegaan, overeenkomen met de voorwaarden zoals derden die zouden zijn overeengekomen. Dit wordt gebruikelijk onderbouwd door middel van publieke databanken waar historische transacties in zijn opgenomen. Zie ook Artikel 8b Wet Vpb en het Verrekenprijsbesluit.  
  • Ten aanzien van het Toezicht door de Belastingdienst op verrekenprijzen, moet de CGVP ook beschikken over deze databanken om te kunnen toetsen of de verrekenprijzen van belastingplichtige acceptabel zijn
  • In de databank wordt aan de hand van zoekcriteria een subset van transacties tussen derden (peer group) bepaald. De zoekcriteria worden door de gebruiker bepaald aan de hand van de relevante feiten en omstandigheden van de transactie binnen de multinationale groep.
  • Aan hand van de output van deze subset wordt de verrekenprijs vastgesteld/getoetst. Indien de door de groep gehanteerde prijs te veel afwijkt van de peer group kan de medewerker van de belastingdienst de keuze maken of de prijs ter discussie moet worden gesteld.
  • Naast de weergave van historische transacties tussen derden bevat de databank Bloomberg ook de mogelijkheid om prijzen voor enkele specifieke transacties te berekenen. Dit zijn zogenaamde ‘swap rates’ voor het wisselen van een vaste naar een variabele rente of het wisselen van de valuta.
  • Belangrijk is om te vermelden dat de databanken uitsluitend per casus worden gebruikt. Verder heeft de Belastingdienst op geen enkele manier invloed op de wijze hoe de databanken op de achtergrond werken. De invloed van de gebruiker beperkt zich tot de keuze van en de definitie van de zoekcriteria, en input voor de vraag van de zogenaamde swap rates. De uitkomsten van de databanken worden beoordeeld en gewogen door de medewerker. Indien hieruit volgt dat er een aanpassing van de verrekenprijs noodzakelijk is, wordt hierbij ook altijd het vier ogen principe gehanteerd.

Voordelen gebruik algoritme

De databank wordt gebruikt om toegang te hebben tot publieke data. Door de toegang tot deze data kan de Belastingdienst betere keuzes maken voor de inzet van de schaarse toezichtcapaciteit. Verder is de Belastingdienst door de toegang tot de databank in staat om een professionele gesprekspartner te zijn van de belastingplichtige of de fiscaal adviseur, als ook buitenlandse belastingdiensten die veelal ook over deze databank beschikken.

Gegevens, gegevensverwerking en controle

De volgende gegevens worden ingevoerd in het algoritme: 

Gebruikte gegevensBron
Functionele gegevens (bijvoorbeeld: valuta, looptijd, geografische locatie, branche)Verrekenprijsdocumentatie opgesteld door de belastingplichtige / klantdossier.
Activa (bijvoorbeeld: hoofdsom, voorraad, werkkapitaal, (im)materiële activa)Verrekenprijsdocumentatie opgesteld door de belastingplichtige / klantdossier.
Risico’s (bijvoorbeeld: credit rating, zekerheden, doorloopsnelheid voorraden, betaaltermijn debiteuren)Verrekenprijsdocumentatie opgesteld door de belastingplichtige / klantdossier.

Bij het gebruik van de databank worden geen naar de betreffende belastingplichtige herleidbare data gebruikt.

Wettelijke basis

De gegevens in bovenstaande tabel worden voor het doel van de algoritme verwerkt waarbij de wetten in onderstaande tabel van toepassing zijn:

Type algoritme

Het product is geheel in onderhoud en beheer bij de leverancier van de databank. De medewerker van de Belastingdienst kan uitsluitend door de externe leverancier aangeboden methodes hanteren om de databank te gebruiken, zoals het gebruik van filters of het gebruik van de door de leverancier aangeboden tools om berekeningen te maken. De uitkomsten uit de databank worden gebruikt om de gehanteerde verrekenprijs te toetsen, ter discussie te stellen, c.q. vast te stellen.

Controle

Het algoritme wordt niet door medewerkers van bij de Belastingdienst ontwikkeld noch onderhouden door medewerkers van de Belastingdienst. Het gehele beheer van het product ligt bij de externe leverancier.

Privacy en AVG

Het gebruik van de gegevens wordt getoetst aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Door het toetsen van persoonsgegevens komen eventuele privacyrisico's in beeld en kunnen passende maatregelen genomen worden.

De AVG schrijft voor dat er niet meer gegevens gebruikt mogen worden dan noodzakelijk is. Dat heet dataminimalisatie. De Belastingdienst onderzoekt regelmatig of de gebruikte gegevens nog nodig zijn en dus gebruikt mogen worden. De databank wordt uitsluitend gebruikt voor het toezicht op niet natuurlijke personen.

Gebruik bijzondere persoonsgegevens

Bij het gebruik van de databank worden geen persoonsgegevens gebruikt en hierom dus ook geen bijzondere persoonsgegevens.

Gelijkheid en non-discriminatie

De Belastingdienst heeft geen invloed op de onderliggende processen van de externe databank. De databank wordt uitsluitend gebruikt voor het toezicht op niet natuurlijke personen. Bij het gebruik worden geen persoonsgegevens verwerkt. De leverancier is een professionele partij die zich dient te  houden aan de relevante wet- en regelgeving.

Waarborgen

De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist dat het handelen van de overheid transparant en rechtmatig is. De Belastingdienst neemt bij de toepassing en ontwikkeling van algoritmen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht.

In het algoritme worden gegevens gebruikt die zijn verzameld in het kader van verschillende belastingwetten. Zoals de AVG voorschrijft worden er niet meer gegevens gebruikt dan noodzakelijk is.

Menselijke tussenkomst

Menselijke tussenkomst in de context van de Belastingdienst houdt in dat een bevoegde en deskundige medewerker een wezenlijke rol speelt in de besluitvorming.

Bij de werking van het algoritme is altijd sprake van menselijke tussenkomst. Het databank geeft slechts een advies. Het is de medewerker van de Belastingdienst die de beslissing neemt.

Deel deze pagina