Doelgroepbepaling verkorte aangifte inkomensheffing (VKA)
Publicatiedatum 05-02-2025
Op deze pagina vindt u informatie over het algoritme Doelgroepbepaling verkorte aangifte inkomensheffing (VKA).
Situatie, doel en algemene omschrijving
Met een verkorte aangifte (VKA) inkomensheffing wordt het doen van aangifte voor de burgers met een relatief eenvoudige fiscale situatie gemakkelijker en de kans op fouten kleiner. Om de doelgroep te bepalen van burgers die in aanmerking komen voor een VKA worden belastingplichtigen geselecteerd op basis van objectieve fiscale kenmerken.
Deze groep burgers krijgt dan een verkorte (meer eenvoudige) aangifte aangeboden. Als de VKA wordt aangeboden, maar er tijdens het controleren van de gegevens wijzigingen of aanvullingen moeten worden gedaan, dan wordt de burger naar de reguliere aangifte doorgeleid.
Voordelen gebruik algoritme
Met de VKA wil de Belastingdienst het voor deze groep eenvoudiger maken aangifte te doen en daarmee kans op fouten in de aangifte te verlagen. Waardoor de Belastingdienst haar taken efficiënter kan uitvoeren en het dienstverlenend karakter ten opzichte van de burger wordt verhoogd. Het aanbieden van een bij de burger passend aangiftemiddel verhoogt de aangiftebereidheid en ook de kwaliteit van de aangifte. Dit verhoogt ook de kwaliteit van de aangifteverwerking door de Belastingdienst en draagt bij aan de uitvoering van haar wettelijke taak, het heffen en innen van belastingen en premies volksverzekeringen. Om het risico te verkleinen dat de burger, tijdens de controle van de VKA, moet switchen naar de reguliere aangifte, is een juiste bepaling van de doelgroep van groot belang.
Gegevens, gegevensverwerking en controle
Gebruikte gegevens | Bron |
Identificerende gegevens (Nationaal identificatienummer) - BSN | Basisregistratie Personen (BRP) |
Contra-informatie (financiële gegevens en gegevens over levensgebeurtenissen) | Belastingdienst |
Bedrijfsgegevens | Kamer van Koophandel |
Gegevens uit voorgaande aangiften inkomensheffing (financiële gegevens en persoonlijke gegevens) | Belastingdienst |
Gegevens over niet in Nederland belastbaar inkomen | Belastingdienst |
Redencode, waarom BSN niet behoort tot de doelgroep | Belastingdienst |
Wettelijke basis
De gegevens in bovenstaande tabel worden voor het doel van de algoritme verwerkt om de volgende wetten uit te voeren:
- Algemene wet inzake rijksbelastingen
- Algemene wet bestuursrecht
- Algemene verordening gegevensbescherming
- Uitvoeringswet algemene verordening gegevensbescherming
- Wet Inkomstenbelasting 2001
- Wet algemene bepalingen burgerservicenummer
- Archiefwet 1995
Type algoritme
Het algoritme bestaat uit selectieregels die inhoudsdeskundigen hebben opgesteld op basis van wet- en regelgeving en expertise.
Het algoritme is niet zelflerend. Dat betekent dat het algoritme zichzelf niet ontwikkelt tijdens het gebruik ervan.
Controle
Het algoritme is door medewerkers van de Belastingdienst ontwikkeld en wordt ook intern onderhouden.
De selectieregels worden periodiek beoordeeld en zo nodig bijgesteld om de doelgroepbepaling op een juiste wijze uit te voeren.
Privacy en AVG
Het gebruik van de gegevens dient te worden getoetst aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Door het toetsen van persoonsgegevens komen eventuele privacyrisico's in beeld en kunnen passende maatregelen genomen worden.
De AVG schrijft voor dat er niet meer gegevens gebruikt mogen worden dan noodzakelijk is. Dat heet dataminimalisatie. De Belastingdienst onderzoekt regelmatig of de gebruikte gegevens nog nodig zijn en dus gebruikt mogen worden.
Gebruik bijzondere persoonsgegevens
In het algoritme wordt geen gebruik gemaakt van bijzondere persoonsgegevens.
Gelijkheid en non-discriminatie
De selectieregels in het algoritme worden getoetst aan non-discriminatie-wetgeving. Het verwerken van zo min mogelijk persoonsgegevens verkleint het risico op directe discriminatie. Medewerkers die betrokken zijn bij de ontwikkeling en het beheer van de algoritmen krijgen training over gegevensbescherming en vooroordelen.
Waarborgen
De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist dat het handelen van de overheid transparant en rechtmatig is. De Belastingdienst neemt bij de toepassing en ontwikkeling van algoritmen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht.
Menselijke tussenkomst
Menselijke tussenkomst in de context van de Belastingdienst houdt in dat een bevoegde en deskundige medewerker een wezenlijke rol speelt in de besluitvorming. Bij de werking van het algoritme doelgroepbepaling VKA is er geen sprake van menselijke tussenkomst. Het algoritme neemt de beslissingen.
Als de verkorte (meer eenvoudige) aangifte wordt aangeboden aan de burger, maar tijdens het controleren van de gegevens wijzigingen of aanvullingen moeten worden gedaan, dan wordt de burger naar de reguliere aangifte doorgeleid.
Vragen over het Algoritmeregister?
Wilt u contact met ons over het algoritmeregister? Stuur dan een e-mail naar algoritmeregister@belastingdienst.nl. Bent u journalist? En heeft u vragen na het lezen van deze informatie? Neem dan contact op met een van de persvoorlichters van de Belastingdienst.