Belasting van personenauto's en motorrijwielen - Wegenrisico’s (BPM - Wegenrisico’s)
Publicatiedatum 04-12-2024
Dit algoritme helpt medewerkers van de Belastingdienst bij het behandelen van de BPM-aangifte.
Situatie, doel en algemene omschrijving
Het algoritme BPM - Wegenrisico’s wordt gebruikt in het BPM Parallelimport-proces. In dit proces importeren burgers en bedrijven zowel gebruikte als nieuwe voertuigen uit het buitenland naar Nederland. Voor parallelimport is de importeur, dat wil zeggen de burger of het bedrijf dat de auto invoert, verplicht om BPM-aangifte te doen. De Belastingdienst int vervolgens de verschuldigde BPM. Het algoritme Wegenrisico’s controleert of de BPM-aangifte correct is ingevuld door de importeur.
Op basis van de ingediende aangifte en de voertuiggegevens van de RDW wordt het BPM-bedrag dat de importeur moet betalen gecontroleerd. Het algoritme Wegenrisico’s voert een eerste controle van de aangifte uit. Het algoritme controleert de aangifte op mogelijke onjuistheden. Als er geen bijzonderheden worden gevonden, gaat de aangifte door naar de fase waarin het te betalen BPM-bedrag wordt gecontroleerd. Worden er wel bijzonderheden gedetecteerd, dan wordt de aangifte eruit gehaald en doorgestuurd naar een medewerker voor handmatige controle. Dit kan leiden tot een naheffingsaanslag voor de importeur of een verzoek om de aangifte opnieuw en correct in te dienen.
Voordelen gebruik algoritme
Door de inzet van het algoritme hoeven medewerkers minder BPM-aangiften handmatig te controleren. Hierdoor wordt het proces efficiënter en effectiever.
Gegevens, gegevensverwerking en controle
De volgende gegevens worden ingevoerd in het algoritme:
Gebruikte gegevens | Bron |
---|---|
Aangiftegegevens BPM | Belastingdienst |
Voertuiggegevens | Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) |
Wettelijke basis
Het verzamelen en het gebruik van de hierboven beschreven gegevens is geregeld in de:
- Algemene wet inzake rijksbelastingen
- Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen (BPM) 1992
- Uitvoeringsbesluit BPM 1992
- Uitvoeringsregeling BPM 1992
- Besluit bestuurlijke boeten Belastingdienst
Type algoritme
Dit algoritme is regelgebaseerd op basis van wetgeving en expertise.
Het algoritme bestaat uit beslisregels die zijn opgesteld in samenwerking met inhoudsdeskundigen. Op basis van deze beslisregels en de aangeleverde gegevens beoordeelt het algoritme of de BPM-aangifte verder mag gaan in het proces waarin de BPM wordt berekend. Als dat niet het geval is, wordt de aangifte handmatig gecontroleerd door een medewerker van de Belastingdienst.
Het algoritme is niet zelflerend. Dat betekent dat het zich niet ontwikkelt tijdens het gebruik ervan.
Controle
Het algoritme is bij de Belastingdienst zelf ontwikkeld en wordt ook intern onderhouden.
Gelijkheid, non-discriminatie en privacy
Het algoritme BPM - Wegenrisico’s maakt uitsluitend gebruik van de voertuiggegevens uit de BPM-aangifte en de voertuiggegevens die de RDW aanlevert. Persoonsgegevens worden hierbij niet gebruikt.
Waarborgen
De kwaliteitswaarborging van het algoritme BPM - Wegenrisico’s wordt via verschillende controlemechanismen uitgevoerd. Daarnaast voert de Auditdienst Rijk (ADR) controles uit op dit algoritme. Hierbij wordt specifiek gelet op de configuratie, specificatie, testprocedures en de productiefase van het algoritme.
In het algoritme worden gegevens gebruikt uit verschillende belastingwetten. Dit is wettelijk toegestaan. Hier is vooraf onderzoek naar gedaan. Er worden, zoals de AVG voorschrijft, niet meer gegevens gebruikt dan noodzakelijk is.
Vragen over het Algoritmeregister?
Wilt u contact met ons over het algoritmeregister? Stuur dan een e-mail naar algoritmeregister@belastingdienst.nl. Bent u journalist? En heeft u vragen na het lezen van deze informatie? Neem dan contact op met een van de persvoorlichters van de Belastingdienst.