Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Nieuw IT-systeem voor motorrijtuigenbelasting

Tablet in linkerhand waarop een overzicht wordt weergegeven met een vrachtwagenicoon.

Nieuwe tijden stellen nieuwe eisen. Ook aan de Belastingdienst en haar IT-systemen. Zoals de applicaties voor de motorrijtuigenbelasting. Door een pragmatische, stapsgewijze aanpak is de complete administratie van de motorrijtuigenbelasting nu overgezet naar een eigentijds IT-systeem. Een systeem dat betalen makkelijker maakt. En dat zonder dat de klanten - burgers en bedrijven - iets van de overzetting merken. Eind 2024 konden we zeggen dat dit gelukt is.

Het gaat bij de motorrijtuigenbelasting (MRB) om 11 miljoen kentekens en een jaarlijkse inning van 8,6 miljard euro. Dagelijks zijn er gemiddeld 30.000 RDW-mutaties van auto’s die bijvoorbeeld worden verkocht, geïmporteerd of uitgeschreven. Je kunt dit proces niet even stop zetten omdat het systeem vernieuwd moet worden.

Uitdagend proces

Tijdens de ‘verbouwing’ moest de winkel open blijven. Geen eenvoudige opgave dus. Er zijn binnen de MRB heel veel regels en uitzonderingen. Dat maakt het lastig om eerst vooraf een nieuwe applicatie te bouwen en daarna alle kentekens in 1 keer over zetten. Dat gaat voor het grootste deel misschien wel goed, maar als er een paar kinkjes in de kabel zitten, dan kan het systeem opeens anders reageren. Dat maakt zo’n traject behoorlijk spannend.

De vraag is dan: hoe pak je zo’n uitdaging aan? Het ogenschijnlijk simpele antwoord komt van plaatsvervangend directeur Autoheffingen Elly Zwaan en programmamanager Wim de Gier. Zwaan: "Je begint met het opvoeren van 1 kenteken in het nieuwe systeem. En dan kijken wat er gebeurt. Dan geleidelijk aan steeds meer kentekens overzetten. En zo verder, stap voor stap."

In stukken geknipt

Maar eerst terug naar het begin: waarom een nieuw systeem? De Gier: "Het oude systeem is gemaakt in een programmeertaal die stamt uit de jaren '60. Dat werkte na al die jaren - zoals gezegd - nog steeds goed. Maar flexibel was het niet. Nieuwe wetgeving kan het bijvoorbeeld niet aan. En dat is niet handig als je weet dat vanaf 2025 elektrische auto’s ook worden belast.”

Wim de Gier: "We hebben transportbedrijven gevraagd om mee te werken vanaf de eerste tests."

Zwaan: "Het oorspronkelijke idee was om alle kentekens in 1 keer over te zetten. Maar dan moet je vooraf wel zeker zijn dat dit gaat lukken. Toen hebben we besloten om de invoering in stukken te knippen. Eerst ervaring opdoen met een kleinere categorie: de vrachtwagens. Dan de motoren, de autobussen en dan pas de 9,4 miljoen personenauto’s."

Klein beginnen

De Gier: "En daarbij zijn we dus heel klein begonnen met het overzetten van de 156.000 vrachtwagens in 6 maanden. Daarbij hebben we vanaf de eerste tests gewoon de medewerking gevraagd van een paar transportbedrijven. Die wilden graag meedoen. Daarmee zijn we van de traditionele aanpak afgeweken, waarbij je alles in huis test."

"We lieten ze de ene keer een beetje te weinig betalen, om te kijken wat het systeem dan deed en wat de klanten zagen, en uiteraard of het juiste tarief was berekend", vertelt Zwaan. "Toen we van die kleinere categorieën hadden geleerd, konden we bij de personenauto’s de productie opvoeren. Tot we uiteindelijk een recordaantal konden noteren van het overzetten van een half miljoen kentekens naar het nieuwe systeem op 1 dag."

Voordelen

En zo was eind 2024 de geplande 90% van alle kentekens al overgezet. Met daarbij voor de klanten de voordelen van het nieuwe systeem. Zwaan: "Zo kunnen klanten nu veel makkelijker machtigingen aanvragen. En je kan als klant ook met iDeal betalen met een betaalinstructie. Op mijnbelastingdienst.nl kun je in je persoonlijke Overzicht Betalen en Ontvangen nu ook de motorrijtuigenbelasting zien. En zonder dat we iets aan publiciteit hadden gedaan, kregen we via deze weg duizenden betalingen in 1 week. De klant maakt dus meteen gebruik van deze extra online service."

De kers op de taart van deze geslaagde verhuizing, is dat het beoogde doel dus al 4 maanden vóór de geplande deadline van 31 maart 2025 is bereikt. Zwaan: "Het grootste voordeel daarvan, is dat belasting van de elektrische voertuigen per 1 januari 2025 op tijd van start kon zonder uitwijkscenario’s, omdat alle betrokken kentekens al in het nieuwe systeem zaten. Het oude systeem kon deze nieuwe wetgeving echt niet meer aan. Zo hebben we meteen een mooie start van 2025."

Meer informatie

Vragen over dit artikel?

Bent u journalist? En heeft u vragen na het lezen van dit artikel? Neem dan contact op met een van de persvoorlichters van de Belastingdienst. Bent u niet van de media, maar wilt u wel contact met ons? Ga dan naar contact op maat.

Deel deze pagina