Ga direct naar de inhoud
Belastingdienst, onderdeel van de Rijksoverheid - Naar de homepagina

Nederlandwereldwijd.nl helpt burger in buitenland ook bij belastingzaken

4 februari 2021 13:27

Overheidsdiensten bundelen hun krachten om Nederlanders in het buitenland en niet-Nederlanders met een relatie tot onze overheid te helpen. De vernieuwde website nederlandwereldwijd.nl, met callcenter, informeert hen onder meer over hun belastingzaken.

Nederlanders en niet-Nederlanders in het buitenland met een relatie tot onze overheid moeten met één contact hun zaken met de overheid kunnen regelen. Die opdracht kreeg het ministerie van Buitenlandse Zaken (BuZa) mee in het regeerakkoord van kabinet-Rutte III. Met het project Loket Buitenland bundelen overheidsdiensten hun krachten om de dienstverlening voor deze Nederlanders en niet-Nederlanders te verbeteren. Samen met veel uitvoeringsorganisaties werkt de Belastingdienst binnen het project aan één website, www.nederlandwereldwijd.nl, die informeert over álle overheidsdiensten. Ook is het BuZA-callcenter (+31 247 247 247) 24 uur per dag en 7 dagen per week in vier talen bereikbaar.

Ook hulp bij Belastingzaken

Uit onderzoek door bureau Kantar blijkt dat mensen voor wie Loket Buitenland is opgericht vooral een beroep doen op het callcenter en de website van BuZa. Denk aan vragen en diensten met betrekking tot DigiD, AOW, rijbewijzen, consulaire hulp, paspoorten, stemmen, visa en ook belasting- en toeslagzaken. Om ook in samenhang over deze diensten te informeren, heeft BuZa samenwerking gezocht met de diverse uitvoeringsinstanties als ICT-dienstverlener Logius, het UWV, CAK, de RDW, SVB, Vereniging van Nederlandse Gemeenten, Rijksdienst voor Identiteitsgegevens en de Belastingdienst.

Marloes Niens zit namens de Belastingdienst in de stuurgroep Loket Buitenland, waar alle betrokken organisaties samenkomen. Marloes: “Mensen weten de Belastingdienst vanuit het buitenland goed te vinden. Onze website www.belastingdienst.nl, met de portalen MijnBelastingdienst en MijnToeslagen, en onze socials zijn 24/7 bereikbaar en raadpleegbaar. Daardoor is de meeste informatie wereldwijd toegankelijk en kunnen mensen belastingzaken regelen. Ook de BelastingTelefoon Buitenland is een begrip onder Nederlanders in het buitenland en wordt vaak gebeld.”

Dienstverlening uitgebreid

Door deelname aan het project kunnen mensen de Belastingdienst beter vinden en, door samenwerking met andere uitvoeringsorganisaties, wordt hen een uitgebreidere dienstverlening geboden. “Omdat informatie op de website vanuit zogenoemde life-events wordt opgebouwd, wordt de klantreis zoveel mogelijk geoptimaliseerd. Dat betekent dat klanten actief verwezen worden naar diverse diensten van uitvoeringsinstanties als zij bijvoorbeeld in het buitenland verhuizen, trouwen of een kind krijgen. Op de website vinden zij de juiste doorverwijzingen naar alle instanties die je nodig hebt bij zo’n life-event en wordt zo veel mogelijk vermeden dat ze van het kastje naar de muur worden gestuurd”, zegt Marloes.
Binnen de Belastingdienst leidt Pieter van Gilst de uitvoering van het project. Hij verzamelde informatie voor de website en het callcenter. Pieter: “Denk niet aan hele gedetailleerde gegevens. Soms is een vraag te ingewikkeld en moeten burgers naar ons worden doorverwezen. Onze BelastingTelefoon is niet te vervangen. Maar als aanvulling, voor mensen die ons niet eerder spraken of die iets moeten weten van verschillende overheidsorganisaties, kan het project goed helpen.”

Ruim miljoen Nederlanders in buitenland

Daar bestaat een groot publiek voor. Er werken, wonen en studeren ruim een miljoen Nederlanders in het buitenland. Uit onderzoek blijkt dat voor hen en buitenlanders die een relatie met de Nederlandse overheid hebben, informatie over dienstverlening vaak moeilijk is te vinden. Een centrale plek is daarom wenselijk. Pieter: “Denk aan gepensioneerden die een half jaar in Spanje wonen. Of die hun oude dag in Thailand doorbrengen. Stel, je hebt dan een vraag over de korting op de loonheffing over je AOW. Dan wil je iets weten van de Belastingdienst, maar moet je, voor informatie over je AOW, misschien ook inloggen bij de SVB. Daar heb je dan een DigiD voor nodig, waarbij Logius helpt. In samenhang met andere overheden kan Loket Buitenland een fantastische aanvulling zijn op de bestaande dienstverlening van de Belastingdienst.”

Deel deze pagina