Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

“Ik leerde de Belastingdienst op een andere manier kennen”

Twee lockdowns en als je weer open mag, stroomt je bedrijf onder water. Het overkwam veel Limburgse ondernemers een half jaar geleden. Om ze te helpen, opende de Belastingdienst vorig jaar een hulplijn en steunpunten in Valkenburg, Maastricht en Meerssen. Aan meer dan 650 ondernemers en tientallen burgers bood het MKB-team Wateroverlast.

Marcia en Simon de Vries behoren tot de groep getroffen Limburgse ondernemers. “Ons nieuwe restaurant zou over een paar dagen opengaan toen het water kwam. Alles was vernield, we konden helemaal opnieuw beginnen”, vertelt Marcia. De noodsituatie was nieuw voor de ervaren ondernemers. “We hadden onze zaken altijd op orde, hebben nooit om hulp hoeven vragen, ook niet van de Belastingdienst. Maar nu kon het niet anders”, vertelt de trotse ondernemer. Ze is blij dat ze uiteindelijk toch belde naar het steunpunt van de Belastingdienst. 

“Ik wilde niets liever dan helpen”

Relatiebeheerder Marc Schwarz coördineert de steunpunten van MKB-team Wateroverlast. Vanuit die rol sprak hij persoonlijk met veel burgers en ondernemers over de geleden schade en hun belastingzaken. “Toen ik de ellende zag, waarin mensen zaten, wilde ik niets liever dan helpen”, zegt Marc. “Samen met mijn collega’s zorgde ik daarvoor.”

Om ondernemers in de regio te wijzen op de hulp, gingen Marc en zijn collega’s bij de bedrijven langs. “Na zo’n ramp, is de Belastingdienst wel het laatste waar mensen aan denken. Daarom gingen we met onze deurwaarders op pad om onze hulp aan te bieden. ”, vertelt hij. Die proactieve aanpak werd gewaardeerd, vertelt de relatiebeheerder. “Inmiddels hebben we hiermee zo’n 650 ondernemers en enkele tientallen burgers bereikt”.

Persoonlijke benadering

De belastingzaken waar mensen hulp bij nodig hadden, lopen uiteen, vertelt hij. “Sommigen ondernemers vroegen om een voorschot van hun BTW-aangifte. Ook hebben we ervoor kunnen zorgen dat onterecht (automatisch) opgelegde boetes werden terug gedraaid. Het team van Marc regelde ook dat mensen uitstel van betaling kregen of dat de  motorrijtuigenbelasting tijdelijk werd stopgezet.

Simon en Marcia werden met maatwerk geholpen. Marc regelde dat zij de kosten voor hun verbouwing eerder terugkregen door een voorschot te geven op de teruggaaf van de BTW-aangifte van het ondernemersechtpaar. “Dat geld heeft ons er echt doorheen geholpen”, benadrukt Marcia. De inlevende en persoonlijke benadering van Marc heeft de onderneemster in positieve zin verrast. “Ik heb de Belastingdienst op een andere manier leren kennen. Ik dacht altijd aan blauwe enveloppen, niet aan hulp en maatwerk. Fantastisch dat het ook zo kan.”

Hartverwarmende reacties

Marc en zijn collega’s kregen al veel ‘hartverwarmende reacties’ van ondernemers en burgers. “Het geeft mij en mijn collega’s veel voldoening om mensen zo te helpen. Ik denk altijd: ‘wat als dit mij zou overkomen?’ Dan zou ik ook willen dat iemand mij een helpende hand biedt. Ik ben blij dat we als Belastingdienst zo met onze hulp het verschil kunnen maken.”

Contactgegevens steunpunt Wateroverlast

De Belastingdienst biedt nog steeds hulp. Het steunpunt is elke werkdag tussen 9.00 en 17.00 uur telefonisch te bereiken via 088-15 42 600 en via email: wateroverlast@belastingdienst.nl

Categorie :

Deel deze pagina

Op deze pagina