Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Hoe regel je belastingzaken bij een scheiding?

Volgens de nieuwste CBS-cijfers gingen in 2024 ruim 25.000 getrouwde stellen uit elkaar. Ongeveer 1 op de 3 van alle huwelijken eindigt in een scheiding. Zeker na de zomerperiode is er een piek in het aantal scheidingsaanvragen. Een scheiding is niet alleen een periode met emotionele maar ook met financiële uitdagingen. Daarbij biedt de Belastingdienst op verschillende manieren de helpende hand.

“Bij een echtscheiding moeten ook belastingzaken geregeld worden. Denk aan de voorlopige aanslag, de financiële afwikkeling van de gezamenlijke woning en partneralimentatie en toeslagen”, vertelt Ellen Baas, relatiebeheerder bij de Belastingdienst. “Nu blijkt uit onderzoek dat 4 op de 10 mensen niet weet welke belastingzaken ze na een scheiding moeten regelen.”

Startpunt

Ellen Baas, relatiebeheerder

“Een prima startpunt is de informatie op belastingdienst.nl/scheiden. Daar vind je de persoonlijke scheiden-checklist.  Door het invullen van een aantal vragen krijg je een overzicht van waar je in jouw situatie op moet letten voor belastingzaken en toeslagen. Elke situatie is immers anders. Kom je er niet helemaal uit? We zitten klaar om je verder te helpen. Via de telefoon én online. Of via een afspraak bij onze steunpunten of balies.”
 
Hilly, medewerker bij de BelastingTelefoon: “Ik vind het fijn om mensen te woord te staan en van A tot Z te helpen met hun belastingvragen rond de scheiding. Veel mensen bellen als het allemaal net gaande is. In die gesprekken zit veel emotie. En daar nemen we alle tijd voor. De praktische vragen komen ook. Daarbij denken we actief mee om te kijken of ze niets vergeten.”

Praktische tips

Vul de scheiden-checklist in

Wil je meteen weten waar je op moet letten? Start dan met het invullen van de persoonlijke checklist op belastingdienst.nl/scheiden. Je krijgt dan een handig overzicht met waar je aan moet denken. Zoals het aanpassen van je adres en het regelen van mogelijke alimentatie. Je vindt er ook uitleg over het aanpassen van je voorlopige aanslag, eventuele toeslagen en waar je op moet letten met het oog op je huis en eventuele kinderen.

Vraag een voorlopige aanslag aan (of pas ‘m aan)

Grote kans dat je financiële situatie verandert als je gaat scheiden of je je geregistreerd partnerschap beëindigt. Om grip te krijgen op je belastingzaken kan het slim zijn om een voorlopige aanslag aan te vragen. Dat kan via Mijn Belastingdienst. Blijkt na het invullen van de voorlopige aanslag dat je geld terugkrijgt? Dan kan je dit bedrag alvast maandelijks ontvangen. En als blijkt dat je een groot bedrag moet betalen, kun je dit in termijnen voldoen, in plaats van achteraf na het indienen van de aangifte inkomstenbelasting. Zo houd je grip op je financiën.

Heb je al een voorlopige aanslag? Pas deze dan aan naar je nieuwe situatie. Zo kom je niet voor verassingen te staan.

Samen aangifte doen is het handigst

Als de situatie het toelaat, is samen aangifte doen het handigst. Over het jaar van scheiding mag je namelijk nog één keer samen aangifte doen. Dit kan voordelig zijn omdat je inkomsten en aftrekposten zo nog één keer gunstig kan verdelen in de belastingaangifte. De aangifte samen online invullen op Mijn Belastingdienst is het meest makkelijk. Zo maak je minder snel fouten. Je mag natuurlijk ook apart aangifte doen. Houd bij je keuze wel rekening met de mogelijke gevolgen voor heffingskortingen, eventuele drempelbedragen en toeslagen.

Is de scheiding in de aangifteperiode tot 1 mei nogal vers en emotioneel? Dan kun je besluiten samen uitstel van aangifte aan te vragen, zodat je tot 1 september de tijd hebt.

Leg financiële afspraken vast

Het is aan te raden om de financiële afspraken samen vast te leggen. Bijvoorbeeld in een echtscheidingsconvenant. Daarin maak je onder andere afspraken over mogelijke partneralimentatie en wie de hypotheekrente betaalt. Ga bij het vastleggen van de afspraken ook na of dit gevolgen heeft voor je belastingen en toeslagen. Hiermee voorkom je verrassingen in de toekomst. Tip: vraag als het kan een financieel adviseur om mee te kijken of alles klopt.

Meer weten?

Kijk op: belastingdienst.nl/scheiden

Onderzoek

Uit onderzoek van de Belastingdienst blijkt: 

  • De helft van gescheiden mensen heeft meer financiële zorgen dan voor de scheiding. 
  • Slechts 3 op de 10 stellen heeft vooraf financiële afspraken op papier gezet.  
  • 1 op de 3 gescheiden stellen maakt geen afspraken over het verrekenen van eventueel te ontvangen of terug te betalen toeslagen. 
  • 4 op de 10 stellen maakt geen afspraken over de verdeling van de hypotheekrenteaftrek van hun gezamenlijke koophuis. 
  • 4 op de 10 mensen met een voorlopige aanslag had deze eerder willen aanpassen dan ze deden. 
  • 1 op de 4 mensen die scheiden checkt niet of ze nog recht hebben op toeslagen, terwijl mensen na de scheiding vaker toeslagen ontvangen dan voor de scheiding (45% versus 37%). 
  • 4 op de 10 gescheiden mensen wist niet dat ze de keuze hadden om de aangifte inkomstenbelasting over het jaar van de scheiding samen of apart te doen. 
  • De helft wist niet welke aftrekposten ze konden opgeven of voor welke heffingskortingen ze in aanmerking kwamen na de scheiding. 

Deze cijfers zijn afkomstig uit een onderzoek uitgevoerd door PanelWizard in de zomer van 2023 onder ruim 500 respondenten die in de 5 jaar voorafgaand aan het onderzoek gescheiden zijn. Dit onderzoek biedt belangrijke inzichten in de financiële impact van een scheiding en benadrukt het belang van goede voorbereiding.

Vragen over dit artikel?

Bent u journalist? En heeft u vragen na het lezen van dit artikel? Neem dan contact op met een van de persvoorlichters van de Belastingdienst. Bent u niet van de media, maar wilt u wel contact met ons? Ga dan naar contact op maat.

Categorie

Deel deze pagina