Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Digitaal bezwaar maken via eigen aangiftesoftware voor fiscaal dienstverleners

Ben je het niet eens met een belastingaanslag of beslissing van de Belastingdienst? Dan kan je bezwaar maken. Ook fiscaal dienstverleners dienen bezwaren in voor hun cliënten. Dat gaat nu grotendeels via de post, maar daar komt begin 2025 verandering in.

“In het nieuwe jaar kunnen fiscaal dienstverleners via hun eigen aangiftesoftware, denk aan Exact, AFAS of Nextens, bezwaar indienen tegen aanslagen inkomensheffing, omzetbelasting en vennootschapsbelasting”, begint Vibeke Jansen. Zij is de projectleider van deze nieuwe stap in onze dienstverlening.

Vibeke Jansen: "“Hiermee brengen we het contact tussen de Belastingdienst en fiscale dienstverlener een beetje naar meer digitale tijden."

“Hiermee brengen we het contact tussen de Belastingdienst en fiscale dienstverlener een beetje naar meer digitale tijden. Uiteraard blijft de mogelijkheid om een bezwaarschrift per post te versturen”

Vibeke legt verder uit: “Bij het indienen krijgen fiscaal dienstverleners nagenoeg direct een melding of het bezwaar goed bij ons is aangekomen. Daarna komt het bezwaar automatisch bij ons in het ‘juiste bakje’ om vervolgens de gegevens te controleren en aan te vullen indien nodig. Dan gaat het bezwaarschrift de reguliere stappen voor bezwaar behandeling door. Hierdoor hoeven we niet meer te wachten op de postbezorging, maar kunnen eigenlijk direct ermee aan de slag.”

Zekerheid en snelheid

Mariëlle Spuijbroek en John Persoon zijn beide fiscaal dienstverlener/jurist en erg blij met deze ontwikkeling. “We moesten voorheen onze bezwaren via de post indienen”, begint Mariëlle. “Daar gaat ten eerste best veel werk in zitten, maar brengt ook veel onzekerheid met zich mee. Bijvoorbeeld is mijn bezwaar wel tijdig binnengekomen bij de Belastingdienst? En wanneer kan ik een antwoord verwachten of moet ik zelf iets doen?”

Mariëlle Spuijbroek: "Doordat we straks digitaal bezwaar kunnen indienen, slaan we het stuk onzekerheid rondom postbezorging geheel over.”

“Een brief is natuurlijk niet direct verstuurd, bezorgd én verwerkt, dat duurt een aantal dagen. We hebben gezien bij box 3 dat tijdig bezwaar indienen (en dat ook bevestigd krijgen) cruciaal kan zijn. Doordat we straks digitaal bezwaar kunnen indienen, slaan we het stuk onzekerheid rondom postbezorging geheel over.”

“Dat werkt prettiger, maar geeft vooral zekerheid en rust”, vertelt John. “We hoeven niet meer te bellen naar de Belastingtelefoon met vragen of het bezwaar is aangekomen, maar kunnen dat direct zelf inzien. Het liefst zou ik ook willen inzien waar in het proces bij de Belastingdienst mijn ingediende bezwaar zit. Of wie de behandelaar van het bezwaar is. Dan heb je ook direct een contactpersoon.”

Vibeke: "Dat is zeker iets wat we nog gaan oppakken. Voor nu is het een mooi begin om samen op een betere wijze met elkaar te werken."

Vragen over dit artikel?

Bent u journalist? En heeft u vragen na het lezen van dit artikel? Neem dan contact op met een van de persvoorlichters van de Belastingdienst. Bent u niet van de media, maar wilt u wel contact met ons? Ga dan naar contact op maat.

Categorie

Deel deze pagina