Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Btw aangifte wordt eenvoudiger en veiliger

Btw-aangifte doen zal nooit het favoriete klusje worden van ondernemers. Maar het wordt wel steeds makkelijker en nog veiliger. Btw-zaken regelen kan nu op 3 manieren: via een fiscaal dienstverlener, administratiesoftware of Mijn Belastingdienst Zakelijk.

De Belastingdienst neemt afscheid van het ‘oude portaal’ waarbij ondernemers hun btw-zaken konden regelen. Voor de btw-aangiften over 2022 en later kan de ondernemer kiezen hoe hij aangifte doet:

  • via een fiscaal dienstverlener, zoals een boekhouder of belastingadviseur
  • via administratiesoftware
  • via Mijn Belastingdienst Zakelijk

Rechtspersonen, zoals bv’s, die zelf aangifte doen, moeten de digitale sleutel eHerkenning gebruiken. Eenmanszaken kunnen nog steeds inloggen met DigiD. Het oude portaal blijft voorlopig beschikbaar voor ondernemers die bijvoorbeeld geen eHerkenning kunnen aanvragen.

Compensatie kosten eHerkenning

Het aanvragen van eHerkenning is niet gratis. Maar ondernemers die alleen eHerkenning nodig hebben voor hun belastingaangifte krijgen de kosten terug. De compensatie krijgen ondernemers alleen als zij het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel aanschaffen. Ze kunnen hiervoor een compensatie aanvragen via de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (rvo.nl).

Koppeling met Belastingdienst

Ondernemers kunnen voor de btw-aangifte een manier kiezen die het beste bij hen past. Gebeurt dat via administratiesoftware, dan is het belangrijk is dat de software een rechtstreekse koppeling heeft met de Belastingdienst. Software met Standard Business Reporting (SBR) is handig. SBR is de nationale standaard voor het digitaal uitwisselen van zakelijke gegevens. Die kunnen zo eenvoudig en snel verwerkt worden door banken en overheden, zoals de Belastingdienst.

Slim gegevens koppelen

Arno van Dongen, directeur MKB bij de Belastingdienst: “We willen naar een situatie waarbij ondernemers nauwelijks nog tijd hoeven besteden aan de aangifte. Door op een slimme manier gegevens te koppelen van de facturatie tot en met de aangifte. En door duidelijke informatie te geven aan ondernemers, zodat zij hun aangifte goed kunnen invullen.”

Administratie automatiseren

Van Dongen raadt ondernemers aan om hun administratie zoveel mogelijk te automatiseren. Bijvoorbeeld met administratiesoftware of een boekhoudpakket. “Door die gegevens slim te gebruiken hoeft de Belastingdienst minder vragen te stellen. Bij de btw-aangifte wordt het formulier grotendeels automatisch ingevuld met gegevens uit de digitale boekhouding van de ondernemer. Zo voorkom je overtikfouten en bespaar je tijd.”

Maak keuze die bij je past

De nieuwe manier van btw-aangifte is al in volle gang en zorgt voor tevreden gebruikers. Van Dongen: “Het is daarom belangrijk dat ondernemers die gebruikmaken van het oude portaal snel kiezen voor een andere manier van aangifte doen. Verdiep je goed en maak op tijd een keuze die bij je past.”

Aangifte zonder omkijken

De ontwikkeling van Mijn Belastingdienst Zakelijk wordt doorgezet. Van Dongen: “Wij willen naar een situatie waarin ondernemers op elk moment direct aan hun belastingverplichtingen voldoen. Zodat ze daar niet elke maand, kwartaal of jaar naar hoeven om te kijken. Niet alleen voor de btw, maar ook voor de winstaangifte bijvoorbeeld. In een ideale wereld ‘verdwijnen’ wij als Belastingdienst in het ecosysteem van de ondernemer.”

Verder lezen over hoe u kunt overstappen naar Mijn Belastingdienst Zakelijk.

Deel deze pagina

Op deze pagina