Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Blog: “We hebben tot nu toe 600 arbeidsmarktparticipanten aangenomen”

De Belastingdienst haalde sinds 2019 bijna 600 nieuwe 'medewerkers Banenafspraak’ binnen. Daarmee is het doel van 550 ruimschoots behaald. Door de coronacrisis is het wel een extra uitdaging om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt goed te begeleiden. Jobcoach arbeidsparticipanten Joyce Jansen vertelt erover in haar blog.

We blijven mensen werven, maar bij de werving gaan we door corona nu wel selectiever te werk dan voorheen. Bij iemand die steeds taakgerichte aansturing nodig heeft, wordt thuiswerken bijvoorbeeld moeilijk en inefficiënt. We laten daarom voorlopig alleen mensen instromen als thuiswerken goed haalbaar is. En we letten extra goed op de match.

Goede match?

Een kandidaat vertelde bijvoorbeeld dat hij het lastig vindt tussen de regels door te lezen wat iemand bedoelt. Maar in de functie waarop hij zou solliciteren zou hij cliënten bellen en zelf afwegingen maken. Dat was geen goede match. Een takenpakket waarbij meer zaken vastliggen, past beter. En dan natuurlijk met goede begeleiding, op maat.

Interesse?

Heb je interesse in een carrière bij de Belastingdienst via de Participatiewet/Wet banenafspraak? Op Werken met een arbeidsbeperking vind je meer informatie. Lees ook Arbeidsparticipatie: Belastingdienst maakt het mogelijk.

Vertrouwensband

Eerst moeten jobcoach en instromer een vertrouwensband opbouwen. Via het scherm is dat 10 keer lastiger, zeker bij iemand met een beperking in het autistisch spectrum, zoals veel mensen die ik begeleid. Ik begin met laagdrempelige opdrachten, zoals een ‘wolkjesdiagram’. Daar vul je in waar je goed in bent, wat je wilt dat mensen van je weten, wat je nog wilt leren. Zo bouwen we het gestructureerd verder op.

Thuiswerken vergt aangepaste begeleiding

Ook in de werkbegeleiding is structuur belangrijk. Ik spreek de instromers elke week over hun werk en studie. Hoeveel heb je gewerkt, loop je niet vast, wat kan beter. Verschil met de leidinggevende is dat die de manier van werken beoordeelt. Als jobcoach sta ik meer naast de medewerker. Wat vraagt de functie van iemand en hoe kan diegene daar een goede invulling aan geven of schuurt het ergens dat we ergens hulp moeten bieden.

Zo begeleid ik bijvoorbeeld een vrouw die goed thuis kan werken, ze controleert loonposten. Ik merk dat zij in haar werk graag over alle details duidelijkheid wil. Soms komt het daardoor voor dat ze steeds weer nieuwe vragen heeft en dan meerdere berichtjes stuurt. We herstellen de rust door te bespreken wat er speelt en kijken samen hoe we het kunnen oplossen. Of we spreken af het even los te laten tot er meer duidelijkheid is.

Deze instroomster kwam tot het inzicht dat ze soms te snel aan de bel trekt en gaf aan dat ze daar een leerdoel van wilde maken. We geven daaraan praktische invulling door bijvoorbeeld af te spreken dat ze 2 dagen optelt bij de tijd die iemand nodig zegt te hebben om te reageren. De herinneringsmail mag ze vooraf aan mij voorleggen. Ze is bang dat ze te direct is, al vind ik dat reuze meevallen.

Soms elkaar in levende lijve zien

Samenwerken op afstand is zo best te doen. Maar soms is het nodig om elkaar echt in levende lijve te zien, zodat je meer signalen kunt oppikken en gerichter kunt sturen. Dat kan goed tijdens een wandeling. Zo praat ik met iemand die lastig kan structureren en daardoor afspraken mist. Hij ziet nu uiteindelijk in dat hijzelf, het team én het werk daaronder lijden, maar daar was overtuigingskracht voor nodig. Op afstand krijg je zo’n boodschap toch lastiger over de bühne.

Het kan altijd beter

We hebben als Belastingdienst nu in totaal bijna 600 arbeidsmarktparticipanten laten instromen. Daarmee is ons doel van 550 - voor het einde van dit jaar -  ruimschoots gehaald. Natuurlijk kan het altijd nog beter. Ik denk dat het veel kan opleveren als teamleiders zich nog beter kunnen verplaatsen in de medewerkers en hun arbeidsbeperking en hoe zich dat verhoudt tot het werk. Soms kunnen medewerkers zelf een goede ontwikkeling doormaken, soms moet de omgeving worden aangepast. Ik maak dat als jobcoach inzichtelijk.

Joyce Jansen,
Jobcoach

Heb je interesse om te werken bij de Belastingdienst? Bekijk dan onze vacatures op werken.belastingdienst.nl.

Deel deze pagina

Op deze pagina