Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Blog: "Online afspraken maken valt in de smaak"

Heb je hulp nodig bij je belastingzaken of toeslagen? Dan kan je sinds begin september direct online een afspraak maken bij een van onze 21 balies of 10 steunpunten. Dit kan onder andere via de contactpagina van de website van de Belastingdienst. “Op deze manier zijn we nog beter bereikbaar voor iedereen die hulp nodig heeft”, zegt projectleider Robert Lommers.

"Toen ik dit nieuws vertelde aan vrienden en familie zeiden ze ‘Kan dat nu pas’?'. En dat gevoel snap ik heel goed. Desondanks ben ik erg blij met deze ontwikkeling. Met deze nieuwe mogelijkheid zorgt de Belastingdienst ervoor dat je zelf een afspraak kunt maken wanneer jou dat uitkomt. Zo maken we de stap naar persoonlijke dienstverlening kleiner. Dat is ook mooi op tijd voor de aangifteperiode van volgend jaar, waarbij mensen graag persoonlijke hulp willen.

Zelf inplannen

Door zelf online je afspraak in te plannen, zorgen we voor meer flexibiliteit. Zo maakte iemand op een zondag net na middernacht een afspraak. De volgende ochtend zat deze persoon om 11:00 al voor hulp bij het belastingkantoor in Den Haag. Zo snel kan het dus gaan. Op elk tijdstip van de dag kan je inplannen op de locatie die jij uitkiest. Het blijft uiteraard gewoon mogelijk om telefonisch een afspraak te maken, maar ik zie dat online best in de smaak valt. In de eerste maand zijn al meer dan 1.300 afspraken online gemaakt. Mijn vermoeden is dat steeds meer mensen hiervan gebruik gaan maken.

Verdere ontwikkelingen

We zijn nog lang niet klaar met dit project. Mijn ideale beeld is dat wanneer iemand een afspraak maakt er meerdere keuzes zijn. Online een afspraak maken voor videobellen bijvoorbeeld. Die mogelijkheid willen we graag voor de aangifteperiode van volgend jaar realiseren. Daarnaast werken we ook aan andere zaken, zoals met maken van online afspraken voor mensen die over de grens wonen. Genoeg te doen dus!

Ik ben trots op deze prestatie. Niet alleen vanwege de samenwerking intern, maar vooral omdat we hiermee een stap zetten met onze dienstverlening. Burgers en ondernemers verwachten namelijk een moderne Belastingdienst met goede en persoonlijke dienstverlening. Daarom zijn deze – misschien voor de voor de hand liggende – projecten ook heel belangrijk."

Robert Lommers
Projectleider Dienstverlening

Balie-afspraak maken?

Ga dan de contactpagina op Belastingdienst.nl voor meer informatie.

Categorie

Deel deze pagina