Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Blog: “De lat ligt hoog bij de vooraf ingevulde aangifte”

Voor burgers die aangifte inkomstenbelasting doen, staan in de online aangifte al veel gegevens klaar van onder meer banken, verzekeraars en overheidsorganisaties. Burgers hoeven die gegevens alleen maar goed te controleren en kunnen daardoor makkelijk belastingaangifte doen. “Het is elk jaar weer een hele klus om al die gegevens voor 1 maart klaar te zetten in de vooraf ingevulde aangifte (VIA)”, vertelt Paul Rütten (procescoördinator).

“Elk jaar controleren en verwerken we met zo’n 50 collega’s honderden miljoenen gegevens, die we voor burgers klaarzetten in Mijn Belastingdienst en de aangifte-app. Denk bijvoorbeeld aan loon- en hypotheekgegevens en gegevens van gemeenten. Het ophalen en verwerken van al die informatie is een grote logistieke operatie, die tussen half januari en 1 maart uitgevoerd moet worden. Wij stonden voor de start van de aangifteperiode ook in de weekenden en avonduren ‘stand by’ om deze klus te klaren.

Geoliede machine

Ik werk hier al een jaar of 10 aan mee. Hoewel het binnenhalen en verwerken van alle gegevens inmiddels loopt als een goed geoliede machine, ben ik altijd weer blij als we de deadline gehaald hebben. Het is soms spannend omdat we afhankelijk zijn van externe partijen, die één keer per jaar gegevens leveren. We bereiden hen goed voor. Zo hebben we gedurende het jaar contact over de kwaliteit van informatie die zij moeten leveren. En we maken handleidingen voor ze. Toch komt het voor dat organisaties gegevens niet goed aanleveren.

Dubbele gegevens

In de voorbereiding ontdekten we bijvoorbeeld dat een aantal gemeenten gegevens van burgers dubbel bij ons hadden aangeleverd. Die gegevens nemen wij dan niet in het VIA-systeem op. En we moeten gemeentes dan vragen om alles vóór 1 maart opnieuw aan te leveren. Als onze data-analisten zien dat de nieuwe levering juist is, dan kunnen gegevens alsnog worden klaargezet voor burgers.

De lat ligt hoog

We willen elk jaar tenminste een bepaalde hoeveelheid gegevens voorinvullen. Dit jaar zijn het er zelfs 11 miljoen meer dan vorig jaar. En we doen er alles aan om die voor 1 maart juist in het systeem te krijgen. Alle informatie die we ontvangen, wordt uitgebreid gecontroleerd. Maar hoe zorgvuldig we ook zijn: we kunnen niet alles zien bij die controles. We weten bijvoorbeeld niet of bedragen, die organisaties aan ons doorgeven, in alle gevallen 100 procent juist zijn.

Signalen van de Belastingtelefoon

Als gegevens niet juist bij ons worden aangeleverd, dan merken we dat in de aangifteperiode. Burgers bellen dan de BelastingTelefoon over niet-kloppende gegevens die zij zien in de online aangifte. Als wij zo’n signaal krijgen, kunnen we zorgen dat aangiftes waarin deze gegevens vooraf zijn ingevuld worden tegengehouden in het systeem dat belastingaanslagen oplegt. Zo kunnen we meestal toch voorkomen dat burgers onjuiste aanslagen krijgen.

Tegelijkertijd zoeken we uit wat de oorzaak van het probleem is, zodat we dat kunnen verhelpen. Want de lat ligt hoog: burgers moeten erop kunnen vertrouwen dat alle vooraf ingevulde gegevens in de online aangifte juist zijn!”

Paul Rütten

Alle cijfers van de vooraf ingevulde aangifte zie je terug in onderstaande infographic.

Lees de uitgeschreven tekst van de infographic vooraf ingevulde aangifte 2020.

Heb je interesse om te werken bij de Belastingdienst? Bekijk dan onze vacatures op werken.belastingdienst.nl.

Deel deze pagina

Op deze pagina