Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Belastingdienst.nl heeft A-status digitale toegankelijkheid

De belastingdienst.nl website heeft een A-status behaald in toegankelijkheid. Dat betekent dat de website voldoet aan de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG), die toetsen hoe gemakkelijk de inhoud van een website wordt aangeboden. Lotte Bijl is toegankelijkheidsexpert bij de Belastingdienst: “Overheidsorganisaties moeten ervoor zorgen dat al hun digitale producten toegankelijk zijn voor iedereen. Ongeacht hulpsoftware of functiebeperking. De A-status laat zien dat wij hier werk van maken.”

Jaarlijkse audit

Elk jaar controleert een externe instelling aan de hand van de WCAG of belastingdienst.nl wel toegankelijk is voor iedereen. Bij een audit toetsen zij een steekproef van de website op 50 succescriteria. Daaruit volgt een onderzoeksrapport met alle informatie over de toegankelijkheid van de website. Na een periode van maximaal 12 weken controleert de inspectie opnieuw of alle afwijkingen zijn verholpen.

Een spannend moment

Lotte Bijl
Lotte Bijl: "We willen burgers en bedrijven snel en gemakkelijk in 1 keer goed helpen."

Digitale toegankelijkheid is een vast aandachtspunt bij het beheer en de ontwikkeling van belastingdienst.nl. Lotte maakt deel uit van een team van toegankelijkheidsexperts en adviseert ontwikkelaars, designers en redacteuren bij het volgen van de WCAG. “We kijken bijvoorbeeld naar het contrast van de tekst. Een lichtgrijze tekst op een witte achtergrond is moeilijk te lezen. Een ander voorbeeld is dat alles bedienbaar moet zijn met een toetsenbord. Mensen die geen muis kunnen gebruiken vanwege een spierziekte moeten ook op de “inloggen” knop kunnen drukken.

In december was belastingdienst.nl weer aan de beurt voor een audit. “Een spannend moment”, vertelt Lotte. “De website heeft duizenden pagina’s waarvan er 20 onder de loep werden genomen. Hoewel we natuurlijk het hele jaar door ook zelf testen weet je nooit wat zo’n audit boven water haalt. Uiteindelijk werden 6 punten gevonden die we konden verbeteren.”

Dubbelop

Een voorbeeld van een verbeterpunt: iconen op de website moeten voorzien zijn van een tekstalternatief, voor mensen die gebruik maken van voorleessoftware. De audit ontdekte dat sommige iconen dubbel werden voorgelezen. Bij het “home” icoontje werd er “home, home” voorgelezen. Dat zorgde voor ruis.

Nog lang niet klaar

De punten uit de audit werden verholpen en de website kreeg de A-status. Is het werk van Lotte en haar team nu klaar? “Nee nog lang niet. De A-status is goed nieuws, maar betekent niet dat alle toegankelijkheidsproblemen nu verholpen zijn. Dat heeft te maken met het feit dat er een steekproef is onderzocht van 20 pagina’s. Daarnaast is de A-status behaald op het deel van de website vóór het inloggen in een portaal, zoals mijn.belastingdienst.nl. Voor deze persoonlijke omgeving is de A-status nog niet bereikt.”

Het rapport

Lees het hele rapport via de link naar toegankelijkheidsverklaring.nl. Heeft u problemen bij het gebruik van belastingdienst.nl, omdat deze niet voldoende toegankelijk is? Geef uw vraag of opmerking aan ons door.

“Omdat websites continu in ontwikkeling zijn is het van groot belang dat we blijven werken aan het monitoren en verbeteren van de digitale toegankelijkheid. We willen bij de volgende jaarlijkse audit natuurlijk wéér de A-status. En niet alleen op belastingdienst.nl, maar ook op andere websites, apps en portalen van de Belastingdienst. Het doel is om burgers en bedrijven snel en gemakkelijk in 1 keer goed te helpen, daar horen toegankelijke en gebruiksvriendelijke digitale producten bij.”

Vragen over dit artikel?

Bent u journalist? En heeft u vragen na het lezen van dit artikel? Neem dan contact op met een van de persvoorlichters van de Belastingdienst. Bent u niet van de media, maar wilt u wel contact met ons? Ga dan naar contact op maat.

Categorie

Deel deze pagina