Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Grenzeloos contact

Duizenden mensen die in het buitenland wonen, zijn belastingplichtig in Nederland. Uit die doelgroep heeft een aantal nog geen aangifte inkomstenbelasting over 2024 ingediend. De deadline van 1 mei is verstreken, en zonder actie dreigt voor hen een verzuimboete. Daarom start de Belastingdienst deze week een pilot waarin de belastingplichtigen in het buitenland via een contactkaartje of een telefoontje worden geattendeerd.

Test op effect

De Belastingdienst wil voorkomen dat deze burgers in de problemen raken en benadert ze in deze pilot op 2 manieren. Van beide manieren wordt getest wat het effect is op het alsnog doen van aangifte van deze doelgroep. 

1.000 belastingplichtigen ontvangen een open en laagdrempelig kaartje, zonder een blauwe envelop. De toon is vriendelijk en uitnodigend en de tekst staat zowel in het Nederlands als het Engels. Geen ‘Liefs uit Apeldoorn’, maar een hulpmiddel om belastingplichtigen in het buitenland te ondersteunen.

Daarnaast bellen medewerkers van de Belastingdienst 1.000 andere mensen uit dezelfde doelgroep. Dit telefoontje is gericht op het doen van aangifte: medewerkers leggen uit waarom ze bellen en bieden vrijblijvend hulp aan. Dat kan in het Nederlands of in het Engels.

Problemen voorkomen

Marieke Wagter is programmamanager Vroegsignalering en houdt zich bezig met het vroegtijdig signaleren en ondersteunen van de hulpbehoefte bij burgers. "In deze pilot benaderen wij 2.000 belastingplichtigen in het buitenland die nog geen aangifte inkomstenbelasting 2024 hebben gedaan. Wij bieden deze burgers hulp aan. Zo willen we voorkomen dat ze in de problemen raken door bijvoorbeeld belastingschulden vanwege verzuimboetes."

Herkenbaar

Bij de uitvoering is rekening gehouden met de dreigingen van nu. Waar phishing en oplichting aan de orde van de dag zijn, is het belangrijk dat de ontvanger begrijpt dat het contact legitiem is. Daarom bevat het kaartje een QR-code die verwijst naar een officiële pagina van de Belastingdienst en het telefoonnummer van BelastingTelefoon Buitenland. Daarmee doet de Belastingdienst wat nu mogelijk is om het contact herkenbaar en veilig te maken.

Proactieve dienstverlening

De kaartjes zijn 16 juni verstuurd. Marieke: “Met het kaartje en de belactie wil de Belastingdienst belastingplichtigen in het buitenland helpen en ondersteunen. Het kaartje geeft vorm aan toegankelijke, persoonlijke en proactieve dienstverlening. Dat is wat nodig is in een wereld waarin grenzen vervagen, maar fiscale verplichtingen blijven bestaan.”

De grote motivator

Ralph Plaum beantwoordt normaal vragen bij de BelastingTelefoon op Kantoor Buitenland in Heerlen. Hij greep de kans aan om mee te werken aan de pilot. “Iedereen was enthousiast om mee te doen. We helpen mensen graag verder, door vragen te beantwoorden of tips te geven. Dat is de grote motivator op onze afdeling.

Ik herinner me nog een oudere man, woonachtig in Griekenland. Hij was niet tevreden met een eerder contact met de Belastingdienst. Dat verhaal moest hij eerst even kwijt. Ik bood een luisterend oor en ging met hem in gesprek. Als hij geen aangifte zou doen, kreeg hij een boete van 469 euro. Hij waardeerde de boodschap en ging het regelen. Ik vind alle gesprekken leuk. Maar als mensen openstaan voor informatie en een ommezwaai maken naar begrip. Daar loopt mijn accu vol van.”

Vragen over dit artikel?

Bent u journalist? En heeft u vragen na het lezen van dit artikel? Neem dan contact op met een van de persvoorlichters van de Belastingdienst. Bent u niet van de media, maar wilt u wel contact met ons? Ga dan naar contact op maat.

Categorie

Deel deze pagina