Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Dankzij samenwerking: hulp bij belastingzaken altijd in jouw buurt

Bij de Belastingdienst willen we ervoor zorgen dat er altijd hulp in de buurt is voor mensen die vragen hebben over hun belastingzaken. Dit doen we niet alleen. Onze relatiebeheerders ondersteunen daarom maatschappelijke organisaties, intermediairs, vrijwilligers en gemeenten. Hoe dat werkt en wat we doen, vertellen Brenda Jacobs en Dennis Boetes van team Relatiebeheer.

Brenda Jacobs, teamleider Relatiebeheer, legt uit waar het relatiebeheer van de Belastingdienst aan werkt: “Wij zijn de schakel tussen het netwerk van maatschappelijk dienstverleners, intermediairs en de Belastingdienst. Ons werk draait om het verbinden van partijen. We zorgen ervoor dat iedereen in het netwerk elkaar kan vinden en dat we gezamenlijk burgers kunnen helpen. We halen signalen van buiten naar binnen.”

Brenda Jacobs: "We halen signalen van buiten naar binnen."

Hulp bij anderen

Relatiebeheerders beantwoorden zelf geen inhoudelijke belastingvragen, maar wijzen helpende partijen de weg naar informatieDeze maatschappelijke partijen zijn een belangrijke schakel tussen de Belastingdienst en de burger.

Brenda: “Mensen kunnen natuurlijk op verschillende manieren direct contact met de Belastingdienst opnemen, bijvoorbeeld via videobellen of aan de balie.  Maar ons imago zit ons bij het helpen van burgers af en toe in de weg. Soms durft iemand dan niet bij ons, maar wèl bij een andere partij om hulp te vragen bij belastingzaken. Of iemand heeft een vraag waarbij wij niet verder kunnen helpen. Dan zie je het belang van het lokale netwerk waarin wij investeren.” 

Als voorbeeld noemt Brenda de ‘formulierenbrigade’ via een gemeente, waar ze helpen met het invullen van andere formulieren dan het belastingformulier. “En,” voegt zij toe, “in veel gemeenten werken we samen met organisaties zoals Humanitas, het Leger des Heils en lokale bibliotheken. Dit soort lokale hulp is voor veel mensen essentieel. Een van de belangrijkste taken van Relatiebeheer is daarom het opzoeken van samenwerkingen met lokale partijen.”

Wij zijn de schakel tussen het netwerk van maatschappelijke dienstverleners, intermediairs en de Belastingdienst

Signaalfunctie

Relatiebeheerders spelen ook een rol in het doorgeven van signalen van maatschappelijk dienstverleners en intermediairs binnen de Belastingdienst. Brenda: “Als wij het signaal krijgen dat er behoefte is aan extra ondersteuning, zoals tijdens de aangifteperiode, kunnen we ervoor zorgen dat hulpverleners bijvoorbeeld toegang krijgen tot een speciaal telefoonnummer voor hun vragen. Een ander voorbeeld is het verzorgen van webinars over veelvoorkomende onderwerpen, zoals fiscaal partnerschap.”

Kennisnetwerk: altijd up-to-date 

Kennisnetwerk is een online platform waar hulpverleners terecht kunnen met al hun vragen. Hier vinden ze actuele informatie over belastingzaken, toeslagen en relevante ontwikkelingen.  Dennis Boetes, regisseur kennisdeling en communicatie, legt uit: “Kennisnetwerk is speciaal ingericht voor maatschappelijk dienstverleners en intermediairs. Ze vinden er alles wat ze nodig hebben, van actuele regelgeving tot een leeromgeving. Kennisnetwerk is niet alleen een bron van informatie, maar ook een plek waar onze relaties elkaar kunnen helpen, via een forum. Zo kunnen ze ervaringen uitwisselen en samenwerken aan oplossingen.”

Uit onderzoek bleek dat de gebruikers het platform heel nuttig vinden, maar dat het gebruiksvriendelijker en toegankelijker mag. De informatiedichtheid binnen Kennisnetwerk is heel groot. En de zoekfunctie is niet geavanceerd genoeg om door de grote hoeveelheid bestanden snel de gezochte informatie op te diepen. Dennis legt uit: “We maken Kennisnetwerk gebruiksvriendelijker en overzichtelijker. De zoekfunctie krijgt een technische upgrade, zodat mensen sneller kunnen vinden wat zij zoeken. Ook gaan we lange webinars opdelen in hoofdstukken, zodat hulpverleners alleen die informatie hoeven te bekijken die voor hen relevant is. Dat maakt het gebruik van ons platform een stuk efficiënter.”

Brenda: Op dit moment bereiden we informatie voor over inning en betaling en buitenlandse aangifte. Omdat we merken dat vraag is naar deze informatie. Het is leuk dat we daarover weer actuele informatie op Kennisnetwerk kunnen bieden.” 

Wat staat er nog op de planning?

Relatiebeheer is continu bezig met het verbeteren van de hulp aan maatschappelijke organisaties en hun hulpverleners. Ook offline heeft Relatiebeheer plannen.

“We willen komend jaar het netwerk van hulp aan kwetsbare burgers verder versterken,” laat Brenda weten. “Dat doen we onder andere met het organiseren van onze regiobijeenkomsten in samenwerking met Dienst Toeslagen en bibliotheken. Daarnaast richten we ons meer op specifieke doelgroepen, zoals mensen die niet voldoende digivaardig zijn, ouderen en laaggeletterden.”

Als voorbeeld van een samenwerking gericht op een doelgroep, noemt Brenda die met Stichting Samenwerkingsverband Marokkaanse Nederlanders (SMN). Brenda: “Via hun sleutelpersonen staan wij in verbinding met de Marokkaanse gemeenschap en halen wij signalen op ter verbetering en toegankelijkheid van onze dienstverlening.”

Het gevarieerde werk van relatiebeheer heeft kortom een duidelijk doel: zorgen dat hulp bij belastingzaken voor iedereen beschikbaar is, of je nu dicht bij een balie van de Belastingdienst woont of niet.

Cijferoverzicht

In ons netwerk werken we samen met meer dan: 

  • 7000 individuele hulpverleners
  • 1700 maatschappelijke organisaties
  • 300 gemeenten verspreid over heel Nederland

Deze samenwerkingen zorgen ervoor dat de Belastingdienst overal hulp kan bieden, via organisaties die dicht bij de burger staan. 

Hulp voor maatschappelijk dienstverleners

Kijk voor meer informatie op onze contactpagina. Ben je maatschappelijk dienstverlener? Kijk dan op de contactkaart voor maatschappelijk dienstverleners. Voor actuele belastinginformatie en een forum voor vragen bezoek dan Kennisnetwerk.

Vragen over dit artikel?

Bent u journalist? En heeft u vragen na het lezen van dit artikel? Neem dan contact op met een van de persvoorlichters van de Belastingdienst. Bent u niet van de media, maar wilt u wel contact met ons? Ga dan naar contact op maat.

Categorie :

Deel deze pagina