Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

De Belastingdienst belt burgers die mogelijk recht hebben op belastingteruggave 

Het gaat om mensen die niet verplicht zijn om aangifte te doen, maar waarschijnlijk wel te veel belasting hebben betaald. “Wanneer je recht hebt op geld, dan neemt de Belastingdienst óók contact op, onder andere via een telefoontje.” zegt Projectleider Marlieke van der Rijt. “Aan de telefoon bieden we onze hulp aan. Dat is het doel van de pilot 'Outbound bellen bij mogelijke geldteruggave'.

Een diverse doelgroep

Het gaat om mensen die niet verplicht zijn aangifte te doen, maar die wel te veel belasting hebben betaald, zoals mensen met een pensioen naast de AOW of jongeren met een bijbaantje. Het komt voor dat er teveel loonbelasting wordt ingehouden. Door aangifte te doen kun je dat terugvragen.

De Belastingdienst stuurde in september en oktober een brief met het bericht dat deze doelgroep waarschijnlijk geld kan terugkrijgen. Bij bijna 425.000 mensen viel deze op de mat. “Uit deze groep gaan wij zo’n 30.000 mensen bellen”, vervolgt Marlieke. “We leggen graag contact en helpen ze verder.”

De belactie volgt direct op de Week van de Armoede, van 14 tot en met 18 oktober, waarin armoedebestrijding centraal staat. De Belastingdienst levert een bijdrage aan het bestrijden van armoede door burgers actief te wijzen op hun recht op een mogelijke belastingteruggave en hen te ondersteunen bij het verzilveren van deze rechten.

Lees hier het persbericht over de briefactie voor mensen met mogelijk recht op belastingteruggaaf. 

Positieve reacties

Souhaila Tahadi is een van de medewerkers die straks aan de telefoon zit. Ze werkte vorig jaar ook mee aan de belactie. “Het zijn vaak leuke gesprekken. De mensen die ik bel weten vaak niet dat ze hulp kunnen vragen bij de aangifte. ‘Oh, kan ik bij jullie terecht?’ Ik leg ze uit dat ze kunnen bellen, videobellen of middels een afspraak langs kunnen komen op een kantoor. Ze zijn vaak blij verrast.”

Toch krijgt Souhaila ook te maken met argwaan. Je krijgt immers niet elke dag een belletje van de Belastingdienst. “Sommige mensen geloven het niet. Dat snap ik ook wel. Je moet tegenwoordig goed opletten op phishing en andere malafide praktijken. Gelukkig is het te controleren dat wij het echt zijn. Als je terugbelt naar de Belastingdienst staat er een notitie bij je BSN dat je inderdaad bent gebeld.”

Marlieke vult daarop aan: “Wat ook goed is om te benoemen: de Belastingdienst zal nooit vragen om op een linkje te klikken, of om bankgegevens prijs te geven. Ook noemen we geen bedragen.”

Doelen

Welk percentage van de 30.000 hoopt het programma te bereiken tijdens het bellen? Marlieke: “We gaan natuurlijk voor de 100%! Helaas krijgen we niet iedereen aan de telefoon. Naast het geld is ook het contact dat we leggen waardevol. Graag leggen we uit waarom we de brief hebben gestuurd. Om mensen uit te leggen waarom ze toch aangifte moeten doen, zelfs al zijn ze niet verplicht. En als mensen het moeilijk vinden om aangifte te doen, omdat het digitaal is, of ze moeite hebben met wat er staat. Dan zijn wij er ook voor ze.”

Hulp bij aangifte

Wie vragen heeft over de ontvangen brief, of geholpen wil worden met de belastingaangifte, kan gratis hulp krijgen. Op de website van de Belastingdienst staan verschillende vormen van hulp bij het doen van aangifte. Mensen kunnen met hun vragen ook terecht bij de BelastingTelefoon (gratis op telefoonnummer 0800 - 0543).

Vragen over dit artikel?

Bent u journalist? En heeft u vragen na het lezen van dit artikel? Neem dan contact op met een van de persvoorlichters van de Belastingdienst. Bent u niet van de media, maar wilt u wel contact met ons? Ga dan naar contact op maat.

Categorie :

Deel deze pagina