Belastingdienst en koepelorganisaties tekenen nieuw koepelconvenant
Publicatiedatum 10-11-2023, 10:25
Op woensdag 1 november hebben 7 koepelorganisaties, waarvan 1 nieuwe deelnemer, het nieuwe koepelconvenant horizontaal toezicht ondertekend. Het doel? Horizontaal toezicht voor meer fiscaal dienstverleners en ondernemers mogelijk maken.
Horizontaal toezicht voor meer fiscaal dienstverleners en ondernemers bereikbaar
Auxilium-Fiscount (KAN), Extendum, NOAB, Novak, RB en SRA werken al lang samen met de Belastingdienst in horizontaal toezicht. Daarom hebben zij ook het nieuwe convenant ondertekend. Daarnaast heeft ook de NOB als nieuwe deelnemer een koepelconvenant afgesloten om voor hun leden en hun klanten deelname aan horizontaal toezicht mogelijk te maken. Met deze uitbreiding wordt deelname aan horizontaal toezicht voor steeds meer fiscaal dienstverleners en ondernemers bereikbaar. Pieter Asjes van NOB: “Wij willen onze leden de gelegenheid bieden cliënten onder horizontaal toezicht te hebben of te houden.”
Meerwaarde voor belastingplichtigen, fiscaal dienstverleners en Belastingdienst
John Weerdenburg van koepelorganisatie Auxilium-Fiscount (KAN): “De Belastingdienst heeft de laatste jaren serieus werk gemaakt van horizontaal toezicht. Belastingplichtigen, fiscaal dienstverleners en Belastingdienst hebben alle 3 grote voordelen bij deze vorm van toezicht. En die voordelen zijn in de Leidraad Horizontaal Toezicht FD helder verwoord. Daarom is de ondertekening van de koepelconvenanten meer dan een ceremonie. Het geeft blijk van goede intenties die ook worden waargemaakt. De deelnemende kantoren zullen dat zeker onderschrijven.”
Wat is horizontaal toezicht?
Bij horizontaal toezicht geven fiscaal dienstverlener en ondernemer aan samen te willen werken met de Belastingdienst op basis van vertrouwen, begrip en transparantie. Door deze afspraken en door het toegepaste kwaliteitssysteem kan de Belastingdienst vertrouwen op de kwaliteit van de aangiften. De koepelorganisaties ondersteunen de fiscaal dienstverleners bij het leveren van kwaliteit aan hun klanten.
Jon Hornstra, voorzitter kenniscentrum fiscaal dienstverleners van de Belastingdienst legt uit: “Horizontaal toezicht gaat over positieve voorinformatie die je hebt over de fiscaal dienstverlener en over klanten. Omdat je positieve voorinformatie hebt, kun je het toezicht aanpassen.” Daardoor kan de ondernemer in veel gevallen sneller duidelijkheid krijgen over zijn fiscale positie.
Doordat de Belastingdienst vooraf inzicht heeft in de kwaliteit, kan zij vertrouwen op de werkzaamheden van de fiscaal dienstverlener. Dat voorkomt ook dubbelwerk. Jon Hornstra: “Het is ook maatschappelijk onaanvaardbaar dat wij het goede werk van een fiscaal dienstverlener gaan overdoen. HT voorkomt dat en het is de moeite waard te onderzoeken hoe wij op andere manieren betekenis kunnen geven aan de kwaliteit die een gedeelte van de fiscaal dienstverleners toevoegen .”
Nog steeds actueel en relevant
Na 15 jaar horizontaal toezicht fiscaal dienstverleners groeit het aantal deelnemende fiscaal dienstverleners en ondernemers nog steeds. De fiscaal dienstverleners die ervoor hebben gekozen zijn doorgaans positief. Dat is ook het beeld van Guus Ham van Novak: “De ervaringen met HT van kantoren die aangesloten zijn is goed.”
Aangezien driekwart van alle ondernemers voor hun belastingzaken gebruik maakt van een fiscaal dienstverlener en de koepelorganisaties een belangrijk deel van de markt vertegenwoordigen, verwacht de Belastingdienst dat er nog veel meer fiscaal dienstverleners en ondernemers gebruik kunnen maken van horizontaal toezicht. De ondertekende koepelconvenanten bieden daarvoor een mooie basis.
Meer weten?
Bekijk dan de pagina over horizontaal toezicht op Over Ons.
Vragen over dit artikel?
Bent u journalist? En heeft u vragen na het lezen van dit artikel? Neem dan contact op met een van de persvoorlichters van de Belastingdienst. Bent u niet van de media, maar wilt u wel contact met ons? Ga dan naar contact op maat.