Blog: “Ken jij iemand die goed bij de Belastingdienst past?”
Publicatiedatum 09-03-2023, 9:00
De Belastingdienst zoekt dit jaar rond de 3.000 nieuwe collega’s. Een pittige opdracht waar afdelingshoofd Gerard Visser samen met zijn team voor staat opgesteld. Hoe vind je nieuw talent in deze krappe arbeidsmarkt? “De bijdrage die je levert aan de maatschappij, maakt van de Belastingdienst nog steeds een populaire werkgever.”
Graven naar water
De zoektocht naar nieuwe collega’s is als graven naar water. Wij kijken telkens naar potentiële bronnen in een landschap dat voortdurend in beweging is. Neem bijvoorbeeld recent afgestudeerden van een fiscale opleiding, daar zit uiteraard potentie waar wij graag als Belastingdienst uit putten. Helaas zien we ook dat deze bron opdroogt. Minder studenten kiezen een voor ons relevante studie, zoals fiscaal recht. Dat is jammer, want wij bieden veel mogelijkheden voor fiscaal talent. Neem bijvoorbeeld het Tax Talent Traineeship, waar we je in 2 jaar klaarstomen voor een strategische functie bij de Belastingdienst.
Meedenken met sollicitanten
De doelen voor dit jaar zijn ambitieus. We willen 20% meer mensen aannemen dan vorig jaar. De reden voor deze toename is drievoud. De formatie bij de directies groeit. Daarnaast wisselen collega’s vaker van functie binnen de organisatie en stijgt de uitstroom. Om meer vacatures te vervullen, kijken we naar andere manieren om mensen aan ons te binden. Bijvoorbeeld door slimmer om te gaan met de bijna 50.000 sollicitanten van afgelopen jaar. In plaats van ze alleen af te wijzen op de functie waar ze op solliciteren, denken we graag met ze mee. Zijn er bijvoorbeeld andere interessante vacatures of rollen die bij ze passen? ‘Zullen we daarover eens in gesprek gaan?’ Zo proberen we geïnteresseerden alsnog te matchen. Zo stel je jezelf ook in dienst van de sollicitant.
Een ander voorbeeld is het Referral-programma. Daarbij vragen we onze collega’s om mee te denken. Als je iemand kent die goed bij de Belastingdienst en een specifieke functie past, geef het dan door. Collega’s kunnen dat als geen ander goed inschatten en als we diegene dan aannemen, dan levert het ze 250 euro op. Sinds augustus vorig jaar solliciteerden bijna 3.000 mensen zo op onze vacatures. Daar gaan we dus zeker mee door.
Voor box 3 of een hersteloperatie
We liggen dit jaar met 888 nieuwe collega’s tot en met februari aardig op schema. Maar het komt voor dat de cijfers veranderen en we extra mensen moeten werven. Neem bijvoorbeeld box 3 of een hersteloperatie. Daar moeten we direct mensen voor aantrekken. Daarnaast heb je natuurlijk de uitstroom, die bij ons met 4% vrij laag is in vergelijking met andere bedrijven. Het CBS berekende dat 20% van alle werknemers in Nederland vorig jaar van baan wisselde. Het zou zo maar kunnen dat deze trend ook gevolgen heeft voor de Belastingdienst en onze uit- en doorstroom ook groter wordt.
Veel verantwoordelijkheid
Wat leuk is om te zeggen, is dat de Belastingdienst nog steeds een heel populaire werkgever is. In een inventarisatie van Graspr stegen we van plek 11 in 2021 naar 6 in 2022. Dat heeft meerdere redenen. Mensen waarderen de inhoud van het werk en de mogelijkheid voor een gezonde werk-privé balans. Maar ze zien de Belastingdienst ook als een plek waar je een bijdrage levert aan de maatschappij. Je krijgt hier al vroeg in je loopbaan veel verantwoordelijkheid en de ruimte om je te ontwikkelen. Dat was voor mij persoonlijk ook een grote reden om voor mijn huidige functie te kiezen. Een prachtige uitdaging in een omvangrijke, diverse en complexe organisatie.
Gerard Visser,
Afdelingshoofd instroom