Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Het verhaal van Ella

Hogere aanslag bij
meerdere inkomensstromen

Ons belastingstelsel kent verschillende tariefschijven. Over de eerste schijf wordt minder belasting geheven dan over
de volgende schijven. Bij meerdere inkomensstromen wordt de loonbelasting ‘vooraf’ voor een groot deel ingehouden tegen het lage tarief van de eerste schijf. Voor de aangifte inkomstenbelasting moeten de stromen bij elkaar worden opgeteld en valt een groter deel van het inkomen in de tweede schijf, met een hoger tarief. Dit wordt pas zichtbaar op het moment dat er aangifte wordt gedaan. Heffingskortingen worden vanaf een bepaald inkomen afgebouwd, ook die afbouw wordt niet toegepast op afzonderlijke inkomensstromen, maar achteraf op het totale inkomen. Dit alles leidt tot bijbetalingen.

Veel mensen die de AOW-leeftijd bereiken worden hiermee geconfronteerd, want ze hebben voor het eerst in hun leven meer dan één inkomensstroom. Zo ook Ella.

Uitgeschreven tekst

Ella en Sijmen

De afbeelding bestaat uit twee delen. Links staat Ella. Ella is 68 jaar en AOW-gerechtigd. Ze heeft een brief van de Belastingdienst in haar ene hand en kijkt er naar met een bezorgde blik, terwijl ze aan het bellen is met een medewerker van de BelastingTelefoon.

Rechts staat Sijmen. Sijmen is medewerker bij de BelastingTelefoon.

[Tijdlijn]

Nu volgt een situatie waarin Ella schrikt van de belasting die ze moet terugbetalen als nieuwe AOW-gerechtigde. Ze neemt daarbij contact op met de BelastingTelefoon.

Ella is 68 jaar en AOW-gerechtigd. Ze is vorig jaar gestopt met werken als lerares Engels. Daardoor heeft ze nu eindelijk tijd om haar dochter en kleinzoon te bezoeken, die in Griekenland wonen. 

Ella heeft pensioen en AOW aangevraagd bij het pensioenfonds en de SVB. Ze wist hier op tijd vanaf omdat ze vanuit de centrale postverzending van de Belastingdienst ruim vóór het bereiken van de AOW-leeftijd al een informatiebrief had ontvangen. 

Ella is tevreden over haar pensioen en de AOW die ze ontvangt. Ze houdt elke maand wat geld over om te sparen voor een bezoek aan haar dochter in Griekenland.

Het volgende jaar doet Ella, net als iedereen, haar aangifte inkomstenbelasting. Maar ze ontdekt ineens dat ze fors moet terugbetalen. Daarom belt ze de BelastingTelefoon.

Ze krijgt Sijmen aan de telefoon. Sijmen is medewerker bij de BelastingTelefoon. Hij krijgt veel telefoontjes van mensen die zijn geschrokken van het voorlopig terug te betalen belastingbedrag. Hij probeert ze zo goed mogelijk te informeren.

Hoewel Sijmen Ella zo goed mogelijk probeert uit te leggen waarom ze plotseling zo veel moet terugbetalen, blijft hij met een naar gevoel zitten. Hij raadt Ella aan langs te

gaan bij een belastingkantoor. Hij plant direct een afspraak voor haar in.

Miranka, baliemedewerker bij de Belastingdienst, neemt de tijd om alles zo goed mogelijk uit te leggen aan Ella, maar ondanks het bezoek aan het belastingkantoor, moet Ella bij de definitieve aanslag fors betalen. Ze is te goeder trouw en had alles toch goed ingevuld? Ze vindt het moeilijk te accepteren dat ze een flink bedrag moet terugbetalen.

Met de uitleg van Marinka wil Ella de komende jaren vooraf genoeg geld opzij zetten, zodat ze niet opnieuw verrast wordt en de terugbetaling kan doen.