Staatssecretaris informeert parlement over koers Belastingdienst
Publicatiedatum 11-12-2024, 13:13
De Belastingdienst gaat de komende jaren flink inzetten op het werven en behouden van personeel om de verwachte uitstroom van (pensioengerechtigde) medewerkers op te vangen. Dat schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen (Fiscaliteit & Belastingdienst) in de Kamerbrief over de strategie en prioriteiten van de Belastingdienst.
Vandaag zijn onder andere de Meerjarenstrategie Belastingdienst 2025-2030, het Jaarplan Belastingdienst 2025 en de Stand van de uitvoering 2024, aangeboden aan de Eerste en Tweede Kamer. Een belangrijk moment, want in deze plannen staat de strategie en de koers waarmee de Belastingdienst meer dan 13 miljoen burgers en 2 miljoen bedrijven de komende jaren blijft bedienen. En, waarmee dagelijks ruim € 1 miljard aan belasting- en premie-inkomsten wordt verwerkt. Wat de plannen zijn, lees je in vogelvlucht hieronder.
Continuïteit in de werkzaamheden
Om de taken van de Belastingdienst goed uit te kunnen voeren, zijn voldoende gekwalificeerde medewerkers en moderne ICT-systemen essentieel. Dit is niet nieuw maar wel cruciaal om de continuïteit van de belastingheffing te waarborgen en de dienstverlening te verbeteren.
Kansrijk werven
Het behouden en werven van personeel blijft een uitdaging. Tot en met 2028 gaan veel (ongeveer 12.000 fte) medewerkers met pensioen. Dat is ongeveer 45% van de huidige bezetting. Daarom wordt er veel ingezet op werving en dit gaat goed. Jaarlijks solliciteren ongeveer 50.000 mensen bij de Belastingdienst. Sollicitanten die minder geschikt blijken voor de functie, waarop is gesolliciteerd, worden zo mogelijk gematcht met een andere functie.
Behoud van personeel
Maar alleen werven is niet genoeg want naar verwachting studeren er ongeveer 30% minder fiscalisten, accountants en IT’ers af dan nu. De Belastingdienst moet dus ook inzetten op behoud, ontwikkeling, werkplezier en procesinnovatie. Daarom is ‘werken met plezier vanuit vakmanschap’ 1 van de strategische prioriteiten de komende jaren.
Modernisering ICT-landschap
De Belastingdienst staat er inmiddels beter voor dan enkele jaren geleden. In 2025 zal vooral aandacht worden besteed aan het moderniseren van systemen die de heffing van de loonbelasting, inkomstenbelasting, omzetbelasting en vennootschapsbelasting ondersteunen. Ook wordt er gemeten hoe de Belastingdienst wendbaar kan blijven in het continue veranderende ICT-landschap.
Gegevensbescherming en informatiehuishouding
De Belastingdienst wil een transparante en betrouwbare overheidsorganisatie zijn. Dat betekent ook dat zorgvuldig met gegevens van burgers en bedrijven om moet worden gegaan. Daarom gaat de Belastingdienst in 2025 verder met de implementatie van wet- en regelgeving zoals de AVG, de Archiefwet en de Baseline Informatiebeveiliging Overheid.
En tot slot zal in 2025 het nieuwe Generieke Digitale Archiefsysteem (GDA) worden geïmplementeerd. Met dit systeem wordt het voor collega’s eenvoudiger om informatie te verwerken en beschikbaar te stellen voor burgers en bedrijven.
Persoonlijk contact
Belastingplichtigen krijgen steeds meer mogelijkheden om ondersteuning te krijgen van de Belastingdienst. En ook in de proactieve dienstverlening zijn stappen gezet. Zo hanteert de Belastingdienst een persoonlijke benadering bij onder andere aangifteverzuim. Op deze manier probeert de organisatie te voorkomen dat problematiek escaleert.
Het vroegtijdig herkennen van signalen die kunnen duiden op fiscale problematiek is hierbij belangrijk. Daarom worden in 2025, 800 medewerkers die direct of indirect contact hebben met burgers en bedrijven hierin verder opgeleid. Als er toch schrijnende en acute multiproblematiek optreedt, worden de Stellateams ingezet. Om deze (nog) beter te laten functioneren, worden in 2025 organisatorische verbeteringen doorgevoerd.
Dienstverlening
Ook wil de Belastingdienst ervoor zorgen dat burgers en bedrijven makkelijker hun belastingzaken zelf kunnen regelen. In 2025 wordt onder andere het bezwaarproces verbeterd, informatie op de website wordt verduidelijkt en voor bedrijven wordt gestart met het mogelijk maken om digitaal bezwaar in te dienen via boekhoudsoftware.
Toezicht
Het voorkomen van fouten heeft natuurlijk de voorkeur. Maar toezicht achteraf blijft ook noodzakelijk. Daarom zal de Belastingdienst het toezicht op zeer vermogende personen uitbreiden. In 2025 gaat het om 1500 dossiers die worden gecontroleerd, tegenover 1150 in 2024.
Knelpunten
Naast de Meerjarenstrategie en het Jaarplan 2025 is ook de Stand van de Uitvoering 2024 aangeboden. Dit document bevat vier casussen waarin de impact op burgers en ondernemers én op medewerkers van de Belastingdienst duidelijk wordt.
Eén van de knelpunten is bijvoorbeeld de belemmering om gegevens met andere overheidsorganisaties te delen over mensen die te maken krijgen met dreigende problematische schulden. De Belastingdienst mag dit vanwege privacywetgeving en geheimhoudingsplicht in veel gevallen niet doen, ook niet als burgers hier toestemming voor geven. Daarom wil de staatssecretaris een wettelijke grondslag creëren voor meer proactieve dienstverlening. Dit kan eraan bijdragen dat burgers tijdig in beeld komen bij de gemeentelijke schuldhulpverlening. In 2025 start de Belastingdienst hiervoor samen met 8 gemeenten alvast een proef.
Meer weten?
Lees meer in het persbericht op Rijksoverheid.nl
Lees het volledige Jaarplan Belastingdienst 2025 en de Stand van de uitvoering 2024 op Rijksoverheid.nl.
Vragen over dit artikel?
Bent u journalist? En heeft u vragen na het lezen van dit artikel? Neem dan contact op met een van de persvoorlichters van de Belastingdienst. Bent u niet van de media, maar wilt u wel contact met ons? Ga dan naar contact op maat.