Staatssecretaris biedt Jaarplan Belastingdienst 2026 aan
Publicatiedatum 11-12-2025, 12:06

Staatssecretaris Eugène Heijnen (Fiscaliteit, Belastingdienst en Douane) heeft het Jaarplan Belastingdienst 2026 aangeboden aan het parlement. Het Jaarplan geeft een goed inzicht in de uitdagingen en werkzaamheden en laat zien hoe de Dienst invulling geeft aan de 4 prioriteiten van de Meerjarenstrategie 2025-2030.
Met dit jaarplan zet de Belastingdienst in op betere verbinding met de samenleving, een solide basis, voortdurende verbetering van dienstverlening, toezicht en opsporing en een organisatie waarin medewerkers met plezier en vakmanschap werken. Zo blijft de Belastingdienst bouwen aan vertrouwen en een toekomstbestendige uitvoering.
Prioriteit 1: ‘We verbinden met de samenleving’
De Belastingdienst wil de band met burgers en bedrijven versterken en richt zich in 2026 op:
- Signaalmanagement: het proces voor het oppakken van signalen over de belastingheffing en -inning van burgers, bedrijven en intermediairs wordt verbeterd. Er komt meer thematische opvolging en een extern dashboard om de voortgang zichtbaar te maken.
- Een handvest voor de belastingbetaler: dit handvest maakt rechten en plichten duidelijker en wordt in 2026 openbaar gemaakt.
- Ondersteuning: relatiebeheerders bouwen verder aan onze netwerken om de belastingbetaler te ondersteunen.
- Openheid: via het programma Inzage Fiscaal Dossier krijgen burgers via een portaal stapsgewijs toegang tot hun fiscale dossier. Ook verbeteren we de uitvoering van de Wet open overheid.
Prioriteit 2: ‘We brengen en houden de basis op orde’
Om de basis op orde te brengen en te houden, richt de Belastingdienst zich in 2026 op:
- Procesmanagement: werkprocessen worden beschreven, beheerst en slimmer georganiseerd.
- Gegevensmanagement: uitbreiding van het Generiek platform voor Document en Archiefbeheer (GDA) voor veilig en duurzaam documentbeheer.
- ICT-modernisering: vernieuwing van onze ICT-systemen, onder meer voor de Omzetbelasting, en professionalisering van ICT-voortbrenging. Het gebruik van Artificial Intelligence (AI) en algoritmes wordt transparant en verantwoord ingericht.
- Wet- en regelgeving: in control zijn ten aanzien van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), Wet politiegegevens (WPG) en het basisnormenkader voor informatiebeveiliging: Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).
Prioriteit 3: ‘We verbeteren dienstverlening, toezicht en opsporing continu’
Voor het verbeteren van onze dienstverlening, toezicht en opsporing zal de Belastingdienst in 2026 inzetten op:
- Programma’s: met de programma’s VanZelf Goed, KeuzeDigitaal en Dienstverlening 2.0 zorgen we voor meer aansluiting bij (financiële) systemen van bedrijven, voor keuzevrijheid in digitale communicatie en voor persoonlijk contact en ondersteuning.
- Vroegsignalering: extra aandacht voor het vroegtijdig herkennen van betalingsproblemen.
- Toezicht en opsporing: gerichter inzetten van capaciteit, onder meer op BTW-fraude, BPM-fraude en verhuld vermogen.
- Herstel box 3: uitvoering van de tegenbewijsregeling, waarbij circa 360.000 burgers mogelijk geld terugkrijgen.
Prioriteit 4: ‘We werken met plezier en vanuit vakmanschap’
De medewerkers vormen de kern van de organisatie. Daarom investeert de Belastingdienst in 2026 in:
- Leiderschap en cultuur: versterking van leiderschap om mensgerichtheid en resultaatgerichtheid hand in hand te laten gaan.
- Vitaliteit en inzetbaarheid: blijvende focus op verzuimreductie en een gezonde werkomgeving.
- Digitale coaches: AI zet werkinstructies om in praktische ondersteuning per fiscaal werkproces, waardoor medewerkers sneller ingewerkt zijn en kennis beter behouden blijft.
Vragen over dit artikel?
Bent u journalist? En heeft u vragen na het lezen van dit artikel? Neem dan contact op met een van de persvoorlichters van de Belastingdienst. Bent u niet van de media, maar wilt u wel contact met ons? Ga dan naar contact op maat.