Samenwerken met gebruikers is de weg naar succes
Publicatiedatum 31-01-2023, 7:00
De Belastingdienst gaat over naar 1 nieuw IT-systeem voor de motorrijtuigenbelasting (MRB). Eind 2022 is de kleinste groep kentekens al overgezet, die van 165.000 vrachtwagens. Vooraf is een test gedaan met 2 transportbedrijven. Transportondernemer Dé Post: "Ik vond het een slimme aanpak."
Dé is directeur van transportbedrijf Post en zonen in Pijnacker. Hij hoefde als groot wagenparkhouder met 180 vrachtwagens niet lang na te denken of hij wilde meedoen aan de testfase. “Ik vond deze aanpak van de Belastingdienst heel slim, want het is heel snel schakelen als je de gebruiker zelf in de ontwikkeling betrekt. En je kunt er als ondernemer beter bij zijn, dan dat het je overkomt.”
“Wij konden de wijzigingen ook makkelijk behappen, want we doen onze eigen IT-ontwikkeling. En veel werk was het niet. Ik kreeg nu en dan wat mailtjes om wat dingen uit te proberen in het nieuwe systeem en te controleren. Dus veel tijd heeft het niet gekost.”
Een échte klant bij de productietest
Elly Zwaan, plaatsvervangend directeur Autoheffingen bij de Belastingdienst: “Voor ons was het heel fijn dat beide bedrijven wilden meewerken. Zo hebben we maandenlang kunnen testen of alles goed werkte. Dat is ook hartstikke leuk om te doen. Eindelijk eens een échte klant bij de productietest. En het is niet voor niets geweest, want een fors aantal technische zaken werkten aanvankelijk niet goed.”
165.000 kentekens succesvol overgezet
Het overzetten van alle 165.000 kentekens ging vervolgens heel goed. “Natuurlijk waren er wat hick-ups. Maar de fouten en productieverstoringen die er waren, zijn heel snel opgelost”, vertelt programmamanager Wim de Gier van de Belastingdienst. “De klanten hebben er niks van gemerkt. De enige telefoontjes die we kregen, gingen over het ontvangen van een aangepaste brief.”
Andere kentekens in het systeem
De inrichting van het nieuwe IT-systeem is nog niet afgerond. Vanaf komende zomer zet de Belastingdienst 800.000 kentekens van bussen en motoren om. Dat duurt ongeveer 3 maanden. Daarna volgen de kentekens van ongeveer 10 miljoen personenauto’s. Er zijn bij dit soort kentekens meer uitzonderingen. Wim de Gier: “Daar gaan we nog uitgebreide testen voor doen. Maar de basis staat nu: het nieuwe systeem werkt, met dank aan onder meer de 2 transportondernemers.”