Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Op deze pagina

Ruim 10 miljoen aangiften binnen op 1 mei 

De aangifteperiode zit erop. In maart en april ontving de Belastingdienst een recordaantal van 10,3 miljoen aangiften. De mensen die hun aangifte vóór 1 april jl. hebben ingestuurd, ontvangen vóór 1 juli bericht. De eerste aanslagen zijn al op 25 april verstuurd.

"De belastingaangiften kwamen dit jaar vlot en zonder noemenswaardige problemen binnen. We proberen het doen van aangifte zo makkelijk mogelijk te maken. En als mensen aangifte doen lastig vinden, is een beetje hulp nooit ver weg. Daar hebben we dit jaar extra aandacht aan besteed, zoals met de Belastingdienstbus", aldus Heleen Bisschoff-Moonen, directeur Particulieren bij de Belastingdienst. 

Sfeerbeeld aangifteperiode

Uitgeschreven tekst

Ook in 2024 moet Nederland weer belastingaangifte doen. Voor vele verloopt dit vlot, maar anderen kunnen wel wat hulp gebruiken. Of het nu gaat om taalbarrières, bang zijn om fouten te maken of uitstelgedrag.

Burger 1: Ja ik heb de aangifte al gedaan op het kantoor van de belastingdienst.

Burger 2: Ja, de belastingaangifte heb ik dit jaar zelf gedaan.

Burger 3: Ik wou nog even ervoor gaan zitten eigenlijk.

Dit jaar zijn we onder andere met een bus op pad gegaan. Om mensen persoonlijk verder op weg te helpen bij hun aangifte.

Burger 3: Wel fijn om te weten dat het mogelijk is.

Burger 1: De kennis is er, als je vragen hebt kun je ze direct stellen.

Over 2023 moeten er ruim tien miljoen aangiftes ingediend worden. Dat kon tot 1 mei. Maar de meeste aangiftes waren al eerder binnen. Om de groep die er
nog niet aan toe was gekomen te ondersteunen hebben we verschillende
vormen van hulp ingezet. Zoals de mogelijkheid om een afspraak te maken bij een belastingkantoor.

Burger 4: Ik ben daar super geholpen. Omdat ik voorheen altijd in de problemen kwam. En hier geven ze gelijk antwoord.

Burger 5: Waar ik heel erg verbaasd over was, was het feit dat ze echt uit ging zoeken waar ik eventueel nog andere posten kon krijgen zoals de zorg. Kosten die je ook kunt aftrekken.

Burger 4: Ik hoef thuis nu niks meer te doen want de aanvraag is nu verzonden. Dus ik vond het echt heel erg positief.

Dit jaar hebben weer veel mensen gebruik gemaakt van de mogelijkheid
om een balie te bezoeken. Maar anderen kiezen toch liever voor de telefoon.

Marten de Vries, medewerker Belastingdienst: Wat voor type vragen
we vaak krijgen is: Wat voor zorgkosten kan ik aftrekken? Hoe weten jullie al
die gegevens over mij?

De belastingtelefoon is al jaren een van de meest gebruikte hulplijnen. Maar sinds kort is daar een alternatief voor: Het videobellen.

Zakia Yousfi, medewerker Belastingdienst: Het is eigenlijk hetzelfde als
burgers die aan de balie komen. Heel vaak hebben
mensen zoiets van:ik wist niet dat het zo makkelijk was. Om een aangifte in te dienen.

De aangifteperiode zit er weer op. Meer dan tien miljoen aangiftes waren op 1 mei ontvangen. Een recordaantal. Waarbij we hopen dat de hulp van de Belastingdienst een grote groep mensen verder op weg heeft geholpen.

Recordaantal aangiften en meer hulp

Ook al heeft men twee maanden de tijd om aangifte te doen, elk jaar zien we in de eerste dagen een grote piek. Zo kwamen op 1 en 2 maart bijna 1,1 miljoen aangiften binnen. De Belastingdienst ontving nooit eerder zoveel aangiften aan het begin van de aangifteperiode.

Dit jaar werden ruim 41.000 afspraken gemaakt voor hulp bij aangifte door de Belastingdienst. Dat zijn er ongeveer 8.000 meer dan vorig jaar. Dit is mogelijk het gevolg van de verschillende manieren van hulp die dit jaar extra onder de aandacht zijn gebracht.

Via social media zijn ruim 6.000 vragen over de belastingaangifte beantwoord en bij de Belastingtelefoon werden bijna 436.000 gesprekken gevoerd.

Ruim 3,1 miljoen mensen verzochten om iets meer tijd voor het indienen van hun aangifte. Ongeveer 313.000 verzoeken kwamen van particulieren. De rest via belastingadviseurs.

Nieuw: De Belastingdienstbus

Uit onderzoek blijkt dat sommige mensen aangifte doen een lastige klus vinden en hulp kunnen gebruiken. Die hulp is er in vele vormen, gratis en voor iedereen. Om dat beter onder de aandacht te brengen, introduceerde de Belastingdienst dit jaar de Belastingdienstbus. Deze stond van 26 maart tot en met 12 april op negen locaties door heel Nederland met als doel om hulpmogelijkheden letterlijk dichterbij de mensen te brengen, in lijn met de campagnebelofte ‘Een beetje extra hulp is nooit ver weg’.

Aangifte gedaan, en nu?

Iedereen die vóór 1 april aangifte heeft gedaan, krijgt vóór 1 juli bericht. De Belastingdienst streeft ernaar om de mensen die ná 1 april aangifte hebben gedaan binnen 3 maanden een bericht te sturen.

De binnengekomen aangiften worden gecontroleerd en verwerkt. Zo zorgt de Belastingdienst ervoor dat niemand te veel of te weinig belasting betaalt. Voor mensen die willen weten hoe de Belastingdienst controleert is online een video en brochure beschikbaar.

Vragen over dit artikel?

Bent u journalist? En heeft u vragen na het lezen van dit artikel? Neem dan contact op met een van de persvoorlichters van de Belastingdienst. Bent u niet van de media, maar wilt u wel contact met ons? Ga dan naar contact op maat.

Categorie :

Deel deze pagina